Nieuwe systemen maken MAN-trucks nog veiliger.
Vooruitlopend op de toekomstige regelgeving heeft MAN een nieuwe generatie veiligheidssystemen geintroduceerd. Hierbij worden de gegevens van twee systemen – de adaptive cruise control en het lane guard system – gecombineerd.
Verkeerssituaties kunnen hierdoor met een grotere betrouwbaarheid en een hogere snelheid geïnterpreteerd worden. Daarnaast wordt het risico dat het systeem in actie komt terwijl er niets aan de hand is, tot een minimum gereduceerd.
De afstandsradar van de ACC speelt een belangrijkere rol.
Per direct ingebouwd
Per direct wordt naast EBA het nieuwe LGS (Lane Guard System), dat waarschuwt tegen het overschrijden van de wegmarkering, op elke MAN in serie opgebouwd. Naast EBA en LGS wordt ook ESS, tegen kop-staart-botsingen, toegevoegd. Bij een noodstop komt het ESS in actie waardoor mogelijke gevolgschade wordt voorkomen.
Verplicht vanaf 1 november
Vanaf 1 november 2015 is het in Europa verplicht om nieuw gebouwde trucks met een GVW van acht ton of meer en met een luchtgeveerde achteras met een automatisch noodremsysteem uit te rusten. In twee- en drie-assige bedrijfswagens vanaf 3,5 ton GVW moet ook LGS gemonteerd zijn. Op 1 november 2018 volgt een aanscherping van de eisen aan reactietijd en vertraging. De noodremassistent EBA die MAN sinds juli 2015 inbouwt, voldoet ruimschoots aan de eisen die gelden voor de tweede fase.