In Frankrijk blokkeren chauffeurs en vakbonden op diverse plekken de wegen, met als gevolg grote hinder en schade voor het wegtransport.
In Frankrijk staken chauffeurs tegen nieuwe arbeidswetgeving. De chauffeurs werpen daarbij ook wegblokkades op. Als gevolg kwamen veel Nederlandse trucks de dag na pinksteren vast te staan.
Branche-organisatie TLN is het stakingsgedrag van de Fransen helemaal zat. Vooral het feit dat Nederlandse trucks gegijzeld worden in blokkades als gevolg van interne Frans conflicten, wekt geen enkele sympathie op.
‘Wetgeving uit een ver verleden’
TLN wil dat de Franse autoriteiten gedwongen worden om dit soort blokkades ongedaan te maken. De Europese Commissie heeft die bevoegdheid in principe, alleen de termijn die een lidstaat heeft om slechts uitleg te geven is al vijf dagen.
“Je ziet dat de Europese Commissie kan ingrijpen, maar op dit moment heeft een land vijf dagen om te melden wat het eventueel aan een blokkade wil doen”, zegt Renée Reijers van TLN tegen radiozender BNR. “Dat is wetgeving uit een ver verleden, wij willen dat die termijn gewoon teruggaat naar vierentwintig uur.”
In Frankrijk is nieuwe arbeidswetgeving in de maak. Uit protest hiertegen blokkeerden Franse vrachtwagenchauffeurs gisteren in het westen van het land diverse wegen. De verwachting is dat de acties zich deze week verder over het land zullen uitbreiden.
Ook Nederlandse chauffeurs en transporteurs worden hierbij geraakt. “Je ziet gewoon dat de blokkades gebruikt worden voor allerlei interne problemen, waardoor chauffeurs uit Nederland en andere landen gewoon pittig geraakt worden. Staken is één, maar blokkades worden gebruikt om de staking extra kracht bij te zetten”, aldus Reijers.
Foto: Chauffeurs van vakbond Force Ouvriere blokkeren een tolpunt op de A26 bij Saint-Omer op 17 mei. (ANP)