Louwman Trucks zet, als exclusieve partner voor verkoop en onderhoud, een belangrijke stap in de transitie naar zero-emissie transport met het op de markt brengen van de waterstof-elektrische Paul PH2P in Nederland.
Dit innovatieve voertuig combineert het beste van drie werelden: de robuuste Mercedes-Benz Atego als basis, de geavanceerde brandstofceltechnologie van Toyota en de professionele service en ondersteuning van Louwman Trucks.
Sterke combinatie
De Paul PH2P is gebaseerd op de Mercedes-Benz Atego. Daimler Trucks heeft in de productielijn van de Atego aanpassingen doorgevoerd om de ombouw naar waterstof-elektrische aandrijving te vergemakkelijken. Daimler partner Paul Nutzfahrzeuge GmbH uit het Duitse Vilshofen is specialist in Mercedes-Benz voertuigmodificaties. Zij hebben de conventionele dieselaandrijflijn vervangen door een waterstof elektrische aandrijflijn die wordt gevoed door de in de praktijk bewezen Toyota-brandstofcel.
Lees ook: DM Logistics kiest voor Renault Trucks E-Tech T
Deze combinatie staat garant voor een duurzame, krachtige en efficiënte oplossing voor emissievrij transport zonder dat opladen noodzakelijk is. Louwman directeur Vans & Trucks Marco Boere: “De brandstofceltechnologie van deze Atego is efficiënter dan gewone waterstoftechniek. De opgewekte elektriciteit drijft een elektromotor aan in plaats van dat waterstof als brandstof wordt verbrand in een aangepaste interne verbrandingsmotor. Hierdoor is de truck volledig emissievrij en is er minder waterstof nodig.” Louwman Trucks levert deze waterstof elektrische truck turn-key met verschillende op- en ombouwmogelijkheden zoals bakwagens op maat, gekoelde bakopbouw, oprijwagen voor bergingsbedrijven of desgewenst maatwerk.
Geavanceerde techniek
De Paul PH2P Atego is beschikbaar als 4×2 chassis cabine met een GVW van 16.000 kg en als 6×2 met een GVW van 22.000 kg. De truck wordt volledig elektrisch aangedreven door een 200 kW en 3.100 Nm synchroonmotor. In plaats van een zware tractiebatterij slaat het voertuig energie op in de vorm van gasvormige waterstof. De Paul PH2P truck beschikt over 28,8 kg waterstof. Deze wordt opgeslagen in tanks achter de cabine onder een druk van 350 bar. In de 85kW Toyota-brandstofcel reageert de waterstof met zuurstof uit de lucht. Hierbij ontstaat er waterdamp en komt de in waterstof opgeslagen elektriciteit weer vrij die de elektromotor aandrijft. Een strategisch geplaatste bufferbatterij verzorgt piekvermogens en verhoogt de efficiëntie door energie terug te winnen bij uitrollen. Twee aanwezige 66,6 kWh batterijen zijn met een 22 kW onboard charger op te laden onder wisselspanning.
De Paul PH2P kan kort in volledige stilte op batterijmodus rijden wat handig is bij nachtelijke bevoorrading. De waterstof elektrische technologie biedt niet alleen een lange en stabiele actieradius in zomer en winter, maar ook de mogelijkheid om snel bij te tanken. Het tanken van waterstof maakt het ondernemers onafhankelijk van het merendeels overbelaste stroomnet door netcongestie.
Waterstof als alternatief
Erwin Jongh, programma manager zero emission bij Louwman Group: “Netcongestie is een groot probleem. Daardoor is het voor ondernemers in vrijwel heel Nederland onmogelijk om een nieuwe netaansluiting aan te vragen of het contractueel vermogen te verhogen. Hierdoor is het niet mogelijk laadpalen voor trucks te plaatsen terwijl steeds meer steden zero-emissie zones instellen. Waterstof kan fungeren als een versneller van de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Er hoeft immers niet te worden gewacht op grote investeringen in het laadnetwerk. Daarnaast vraagt de waterstof-elektrische Paul PH2P een minimale batterij zodat schaarse batterijgrondstoffen efficiënter worden ingezet.”
