De nieuwe Volvo FM en Volvo FMX zijn nu beschikbaar met een Crew Cab voor maximaal negen personen. Deze nieuwe cabinevariant werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met carrosseriebouwers en hulpdiensten.
De Crew Cab beschikt over verschillende verbeteringen die speciaal zijn ontworpen voor brandweer- en reddingsvoertuigen.
Specifieke eisen
“We kunnen nu een zeer moderne en uitgebreide reeks zware trucks op de markt aanbieden voor hulpdiensten en brandweer. De nieuwe varianten van de Volvo FM en Volvo FMX zijn ontworpen om ook hulpdiensten te voorzien van een manschappencabine van wereldklasse”, licht Lars Franck, Product Manager Special Vehicle bij Volvo Trucks toe.
De Europese markt omvat meer dan 3.000 brandweerwagens en andere reddingsvoertuigen per jaar. Naast het voldoen aan nationale en internationale regelgeving, moeten de voertuigen zijn aangepast aan de specifieke eisen van elke hulpdienst. Dit omvat hoge normen van veiligheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit.
Ergonomisch en praktisch
De nieuwe Volvo FM en FMX met Crew Cab bieden plaats aan maximaal negen personen. De voertuigen zijn ontworpen om elk hulpdienstteam de best mogelijke omstandigheden te bieden. En om een efficiënte en veilige werkomgeving onder zware omstandigheden mogelijk te maken. Deze nieuwe vrachtwagens bieden dezelfde hoge normen van passieve en actieve veiligheid, ergonomie en comfort als de andere modelvarianten van de nieuwe Volvo FM en FMX. De cabine is grondig getest op veiligheid en heeft grote ramen, een lage deurlijn, grote achteruitkijkspiegels en de optie van maximaal acht camera’s, voor goed zicht rondom. Bovendien maakt het Volvo Dynamic Steering-systeem, dat als optie verkrijgbaar is, het manoeuvreren gemakkelijker. Ook verbetert het zowel de ergonomie als de rijveiligheid.
Lees verder onder de foto’s
De chauffeurswerkplek is uitgerust met de nieuwe chauffeursinterface van Volvo Trucks met digitale instrumenten en een stuurwiel met bedieningsknoppen dat ook verstelbaar is door middel van een ‘necktilt’-functie.
Het hoge binnendak zorgt voor een luchtig, ruim interieur met veel bewegingsvrijheid. De deuren hebben een grote openingshoek waardoor het in- en uitstappen gemakkelijker wordt. Dit wordt ondersteund door de nieuw ontwikkelde verlichte antisliptrede en de duidelijk gemarkeerde oranje handgreep, ergonomisch ontworpen en gemakkelijk te herkennen in verschillende omstandigheden. Het cabine-interieur biedt veel opbergvakken voor helmen, handschoenen en andere noodzakelijke uitrusting.
Slimme voorbereiding
Een belangrijk doel voor de ontwikkelaars van de nieuwe voertuigen was het realiseren van korte doorlooptijden voor carrosseriebouwers. In overleg met vooraanstaande experts van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het bouwen van brandweerwagens, voerde het Volvo-team voor speciale voertuigen verbeteringen door aan zowel de cabine als het chassis. Componenten worden nu op posities geplaatst om het opbouwproces te vereenvoudigen en alles is voorbereid om de elektrische en pneumatische systemen aan te sluiten.
“Door goed naar verschillende partijen te luisteren, hebben we de voorbereiding aan het chassis kunnen verbeteren waardoor processen zijn vereenvoudigd. Dankzij onze nieuwe Crew Cab kunnen carrosseriebouwers voertuigen sneller bij hun klanten afleveren”, vertelt Lars Franck.
Achter de cabine is het chassis klaar voor de opbouw. Er hoeft niets te worden gedemonteerd of verplaatst. De brandstoftanks, de geluiddemper en andere grote componenten bevinden zich onder de cabine. In de cabine zijn de elektrische kabels en pneumatische slangen voorzien van gemakkelijk toegankelijke aansluitpunten. De montage van de stoelen, banken en veiligheidsgordels is af fabriek gecertificeerd.