Op de Comtrans bedrijfsautobeurs in Moskou presenteerden partners Kamaz en Daimler Trucks hun eerste gezamenlijk ontwikkelde truck.
De nieuwe Kamaz-truck is uitgerust met Daimler-onderdelen die door Kamaz zijn aangepast voor de Russische markt.
De samenwerking van Oost-Europese truckmerken met die uit het westen wordt steeds duidelijker. Liet Tatra vorige maand haar nieuwe lijn trucks met DAF-cabines en motoren zien, nu laat Kamaz zijn nieuwe serie zien met Mercedes-cabine.
Andreas Renschler van de raad van bestuur van Daimler: “We zijn blij met de uitbreiding van onze samenwerking met Kamaz. Rusland is de grootste truckmarkt in Europa, met een marktvolume van 79.000 trucks boven de zes ton GVW in 2010, en een prognose van 190.000 voor 2020. Samen zijn we op de goede weg om state-of-the-art vrachtwagens te bouwen voor de Russische markt.”
De samenwerking tussen de beide merken bestaat al sinds 2008. In 2010 werd er een joint-venture gestart voor de productie van assen. Nu komen daar de truckcabines van Mercedes bij. Vanaf de tweede helft van 2012 zal Mercedes de cabines voor Kamaz produceren. In een later stadium zal Kamaz de cabines zelf gaan produceren in haar fabriek in Chelny in de Russische deelrepubliek Tatarstan. Vanaf 2014 zal de Russische truck voldoen aan de Euro 5-emissienorm.