Maat Transport heeft zijn eerste Scania NGS R450 binnen. Chauffeur Wim Jongenelen is er blij mee.
Normaal gesproken loopt directeur Arjan Maat, van het gelijknamige transportbedrijf uit Alblasserdam, niet voorop bij aankoop van een geheel nieuw model truck. Maar de aantrekkingskracht van de New Generation Scania won het deze keer. “We waren in de markt voor een nieuwe auto en ik vond dat ik deze niet kon laten staan.” Het werd een R450 met een gestuurde optrekbare voorloopas.
Keuze voor een 450
Maat is een allround logistiek dienstverlener met zeven vestigingen. Het allround karakter komt terug in de configuratie van de 90 voertuigen. “Wij rijden zowel met semi-diepladers als zeilentrailers en gesloten opleggers. Daarom kozen wij ook met deze R450 voor een drie-asser. Dan kun je in Nederland onder alle omstandigheden je 50 ton pakken zonder op een gegeven moment op één as te zwaar te zijn,” aldus Arjan Maat. Dat het een Scania moest worden, stond eigenlijk van tevoren al vast. “Wij hebben officieel een drie merken strategie, maar daarin is Scania zeer ruim vertegenwoordigd. Deze NGS R450 is voor ons de volbloed onder de trucks en een aanwinst voor het bedrijf.
Vijf procent zuiniger
Zeker de goede en zuinige eigenschappen van de 450 pk SCR-only motor gecombineerd met de verbeterde aerodynamica spreken Maat aan. “Hij moet het natuurlijk nog bewijzen. Maar volgens de fabriek moet deze auto weer vijf procent zuiniger zijn dan zijn voorganger. Van een merk als Scania neem ik dan ook voetstoots aan dat dat klopt.” Al geeft Maat zelf toe dat het in de praktijk nog niet eenvoudig is om dat precies te meten. “Daarvoor zitten wij op teveel verschillende routes met steeds wisselende trailers en belading. Bovendien heb ik deze keer gekozen voor een 450 pk motor. Normaal rijden wij met 400 tot 410 pk. Maar omdat wij ook vaak met een semi-dieplader rijden, wilde ik voor deze truck wat meer. Daarbij is het ook een gebaar naar chauffeur Wim Jongenelen die er op rijdt. Die werkt al heel lang bij ons en wilde dolgraag een Scania.”
Veel voordelen
Zowel Arjan Maat als chauffeur Wim zijn bijzonder te spreken over de nieuwe cabine. “Die is veel ruimer geworden en met de vrijwel vlakke vloer heb je echt veel leefruimte. Het zicht is ook veel beter geworden en er is veel opbergruimte. Het bed is helemaal fantastisch.”
Wat Maat ook bijzonder waardeert, is dat er ondanks de derde as en de extra kist aan de rechterzijde achter de uitlaat toch nog ruimte overbleef voor 540 liter diesel. “Er is volgens mij geen enkel ander merk dat dat standaard kan leveren. En die kist die we in eigen beheer aan het chassis hebben gezet, hebben de jongens hard nodig voor alle zekeringsmaterialen die ze moeten meenemen. Want alles moet bij ons wel netjes vaststaan voor een veilige rit.” Daarom heeft Maat ook de nieuwe vrijloopretarder laten monteren en de standaard aanwezige elektronische veiligheidsmiddelen als AEB en LDW verder versterkt met ACC. “Daarmee hadden we ook meteen Active Prediction aan boord en dat helpt weer voor een nog scherper verbruik. De overige inrichting is redelijk standaard. Uiteraard kopen wij altijd een koelkast en een standverwarming. Maar de truck is af-fabriek al zo compleet, dat ik – afgezien van de twee extra lampen onder de voorruit – geen reden zag daar nog meer aan toe te voegen.”
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht
Foto’s: Cees vd Wal