Scania laat op de de IAA de nieuwe 9 liter-motoren zien.
Bij Scania worden geen nieuwe trucks onthuld en gepresenteerd op deze IAA. De R-serie werd enige tijd geleden al vernieuwd en was sinds die tijd al klaar voor Euro 6. Ook de G- en P-series zijn nu klaar voor Euro 6.
Alleen SCR
Interessant is echter wel de nieuwe vijf-cilinder 9 liter-motor van Scania en dan vooral de twee hoogste vermogensversies daarvan met 320 en 360 pk. Die halen de Euro 6-norm met AdBlue (SCR) alleen. Daarmee steekt Scania Iveco een klein beetje naar de kroon, want de Italianen waren tot nog toe de enigen die dit voor elkaar kregen.
De 250 en 280 pk-versies van Scania’s 9 liter-motor hebben EGR (uitlaatgas-recirculatie) en SCR.
Euro 6 vermogens
Ook is nu bekend welke vermogens de Euro 6-motorenrange zal krijgen.
Naast de 9 liter vijfcilinders presenteert Scania de 13 liter zes-cilinder motor met vermogens van 370, 410, 440 en 480 pk. Die laatste twee werden begin 2011 al gepresenteerd en zijn al een tijdje leverbaar.
Wat betreft de machtige 16 liter V8, die krijgt in Euro 6-uitvoering 520, 580 en 730 pk. De 560 en 620 pk-versies uit de Euro 5-serie komen daarmee te vervallen. De complete Euro 6-motorenserie is op de ingangsdatum van de Euro 6-norm, 31 december 2013, beschikbaar.
De machtige Scania V8.
Gemoduliseerd motorenprogramma
Scania heeft het motorenprogramma volledig gemodulariseerd. Dit betekent dat bijvoorbeeld de inhoud van de cilinders in elke motor precies hetzelfde is. Daarmee kan Scania op verschillende motoren veel dezelfde onderdelen toepassen en dat vergemakkelijkt de service en onderdelen-levering.
Compacte demperunits
Alle lijnmotoren, (de 9 en 13 liter-blokken), hebben dezelfde compacte demperunit met een oxydatiekatalysator, dieselpartikelfilter, twee SCR-katalysatoren en twee ammoniakkatalysatoren. Het hele pakket is even compact als de voor eerdere emissienormen gebruikte dempers en laat ruimte voor maximaal 1.500 liter brandstof op een trekker. In een later stadium zullen er ook Euro 6-motoren komen die op biodiesel kunnen lopen.
Gasmotoren
Daarnaast komt Scania met enkele gasmotoren. Dit zijn CNG-motoren (samengeperst gas) van het zogeheten Otto-verbrandingsmotor-principe: de negen liters met 280 en 340 pk. Deze motoren hebben bougies (in watergekoelde hulzen). Met hoge koppels van 1350 en 1600 Nm repsectievelijk, zijn die ook geschikt voor werk buiten de stad, op de wat langere afstanden. De actieradius van een trekker kan bijna verdubbeld worden (van 600 tot ca. 1.100 km) met behulp van de optionele vloeibaar-gasinstallatie (LNG), die op vrachtauto’s af fabriek leverbaar is, interessant voor vervoerders in bijvoorbeeld de supermarkt-bevoorrading.
Scania volgt hiermee een iets andere koers dan bijvoorbeeld concurrent Volvo, die motoren zonder bougies levert die lopen op een mix van diesel en LNG, (vloeibaar gemaakt gas).
Gasmotoren zijn schoon en stiller dan dieselmotoren. Vooral dat laatste is interessant voor de bevoorrading van de binnensteden. De Scania-motoren zijn overigens leverbaar met een automatische versnellingsbak van Allison.
Een laatste nieuwtje van Scania is een sterkere en iets lichtere twaalfversnellingsbak. Die kan koppels tot 2350 Nm aan en heeft geen kruipversnellingen, waarmee 35 kilogram gewicht bespaard wordt. Zeker in Nederland, in de zware distributie, kan dit een interessante optie zijn.
Deze Euro 5 R560 bomenauto staat ook op de Scania-stand.
Openingsfoto: De nieuwe 9 liter-motor van Scania op de IAA.