Komende zaterdag wijzigt de situatie op de A4 in noordelijke richting rond de afrit naar de N11 bij Leiden.
Al geruime tijd wordt de A4 bij Leiden verbreed, een flinke klus, en de eerste nieuwe parallelbaan wordt op korte termijn opengesteld. Dat betekent dat verkeer naar het noorden gescheiden wordt van het afslaande verkeer ter hoogte van de afslag met de N11.
Weggebruikers die naar Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Leiden en Zoeterwoude willen via de N206 en N11, moeten eerder dan nu kiezen voor de juiste rijbaan. Alleen via de parallelrijbaan zijn de afritten van de N206 en de N11 bereikbaar. Doorgaand verkeer richting Leiderdorp en Amsterdam blijft op de hoofdrijbaan.
Doorstroming en veiligheid
Door het scheiden van het doorgaande verkeer van het verkeer dat gebruik maakt van de op- en afritten, optimaliseert de doorstroming en de veiligheid op de snelweg. De aanpassing maakt onderdeel uit van de totale wegverbreding van de A4 tussen knooppunt Burgerveen en Leiden.
En er komen dit jaar nog meer wijzigingen aan. Ook in zuidelijke richting komt er een parallelbaan. Die wordt in juli in gebruik genomen. En later dit jaar komt ook het tweede verdiept aangelegde weggedeelte ter hoogte van Zoeterwoude, Leiden en Leiderdorp beschikbaar, een mooie verbetering, maar weggebruikers moeten de komende maanden vooral in de avond en nacht rekening houden met wegwerkzaamheden. Daarnaast vinden er kortdurende verkeersstops plaats tijdens de ingebruikname van nieuwe weggedeeltes.
Feiten en cijfers parallelrijbanen
• De lengte van de parallelrijbaan is 3200 meter.
• Voor de parallelrijbanen richting Den Haag en Amsterdam wordt in totaal ruim 30.000 ton asfalt gebruikt.
. Dat zijn zo’n 600 geladen vrachtauto’s vol, (goed nieuws voor het transport in de wegenbouw-branche).
• Er wordt voor elke parallelrijbaan 8 kilometer aan belijning (witte strepen) aangebracht.
• Er staan op de parallelrijbanen in totaal 10 verkeersborden boven de weg om de juiste route aan te duiden.
De huidige situatie, waar dit weekend verandering in komt met de opening van een 3.200 meter lange parallelbaan.
Inmiddels rijden we al weer een lange tijd door de eerst geopende tunnelbak. De tweede ligt ernaast, vordert gestaag, en gaat later dit jaar open.