Volvo presenteerde onlangs de nieuwe FH. Toch hoef je als chauffeur niet te klagen als je nu een ‘oude’ krijgt.
Zo heeft de huidige FH gewoon de laatste I-Shift techniek en dat was één van de redenen voor Visbeen Transportgroep om tien FH-trekkers in 6×2 uitvoering met 460 pk toe te voegen aan het wagenpark.
De nieuwe FH heeft een grotere cabine, maar in de Globetrotter XL-cabines die Visbeen afgeleverd kreeg, is het ook niet slecht toeven. Maar het waren ook economische redenen waarom Visbeen de auto’s bestelde:
“In deze economisch barre tijden is elke besparing die we kunnen realiseren van harte welkom”, zegt Adrie Visbeen. “We rijden al met meerdere Volvo-trucks. Ons totale wagenpark bestaat uit 140 eenheden van verschillende merken, maar we hebben opnieuw voor Volvo gekozen op basis van eerdere ervaringen.”
Eikelenboom
Een ander bedrijf dat onlangs enkele nieuwe ‘oude’ FH’s aan de vloot toevoegde, is Eikelenboom European Foodtransport uit Amsterdam en Bergen op Zoom.
Het gaat om zes 4×2-trekkers met 420 pk in EEV-uitvoering, en eveneens met de I-Shift automatisch schakelende bak. Die moet helpen het dieselverbruik binnen de perken te houden. Maar Eikelenboom gaat verder.
Eigen training
Het verbruik wordt namelijk ook bepaald door de chauffeur. Eikelenboom heeft daarom zelf een training ontwikkeld voor haar chauffeurs. “We hebben één van onze mentor-chauffeurs opgeleid tot trainer voor het verzorgen van het nascholingstraject Code 95”, zegt Arjan Schaap, kwaliteitsmanager bij Eikelenboom.
“In dit opleidingstraject hebben wij gebruik gemaakt van de door Volvo ontwikkelde cursus ‘Mentortraining’. Deze praktische input hebben wij mede gebruikt om handen en voeten te geven aan het beleid voor brandstofmanagement. Brandstofbesparing is daarmee een continu proces geworden. Door in huis bezig te kunnen zijn met zuinig rijden, kunnen we onze chauffeurs op de juiste wijze coachen. Het is een belangrijke stap naar duurzamer transport”, aldus Schaap.