Sisu lanceert in oktober de nieuwe Sisu Polar Euro 6, met waarschijnlijk de nieuwe Actros-cabine.
Velen in Noord-Europa hadden verwacht dat het kleine eigenzinnige Finse truckmerk Sisu Auto de afgelopen jaren wel een keertje kopje onder zou gaan. Niet is echter minder waar. Het merk stapt vol vertrouwen het Euro 6-tijdperk in.
Doorgaan
Een verklaring hiervoor vinden we wellicht in het woord Sisu zelf. Dit betekent namelijk iets in de zin van: gaan, doorgaan en doorzettingsvermogen. Het tegenovergestelde dus van stoppen en de handdoek in de ring gooien, en daarom hoeft het geen verrassing te heten dat Sisu gewoon met Euro 6-trucks komt.
Presentatie Euro 6-polar in oktober
Die worden in oktober gepresenteerd, en veel van de techniek zal afkomstig zijn van Daimler, net zoals nu het geval is. Sisu zal de nieuwe Euro 6 13 liter OM 471-motor betrekken van Mercedes-Benz, evenals de nog door Mercedes te presenteren nieuwe 16 liter OM 473-motor.
Beide zijn zes-cilinder lijnmotoren. De OM 471 ligt in Euro 5 en Euro 6-uitvoering in de nieuwe Actros. Sisu zal met deze motor vermogens aanbieden van 420, 480 en 510 pk.
De zwaardere 16 liter krijgt vermogens van 520, 580 en 625 pk.
Powershift 3 en handbak
Voor de overbrenging zal de Powershift 3-generatie automaat van Mercedes leverbaar zijn, evenals een handbak. De legendarische Eaton Fuller RTLO ongesynchroniseerde bak komt in een later stadium beschikbaar.
Nieuwe Actros-cabine?
De verwachting is dat de Euro 6-Polar de cabines van de nieuwe Actros zal krijgen, maar daar is officieel nog niets van bekend. Wel is momenteel bekend dat er een lage cabine-variant komt met een breedte van 2,3 meter, en een hoge cabine met een breedte van 2,5 meter. Die laatste zal ook als slaapcabine leverbaar zijn en heeft een vlakke vloer. Tevens zullen verschillende dak-varianten mogelijk zijn.
Voor het truckchassis van de Polar blijven de huidige twee chassistypes behouden, een voordeel voor opbouwers want die hoeven geen nieuwe constructies te ontwikkelen. Verder past Sisu haar eigen ontwikkelde dubbel aangedreven bogie-drive (tandemstel) toe. Hiervan is de achterste as hefbaar, die in geheven toestand losgekoppeld is van de aandrijving.
Bestellen vanaf presentatie
Zo gauw als de Euro 6-Polar is gepresenteerd, kan ie besteld worden. De eerste trucks zullen geleverd worden in het tweede kwartaal van 2014. Voor de laatste paar maanden van 2013 is de productie-capaciteit van de fabriek in Karjaa opgeschroefd, omdat er op de valreep nog redelijk veel vraag blijkt te zijn naar de Euro 5-versies van de Sisu Polar.
Foto: Dit is de huidige Euro 5-Sisu Polar, met de oude Actros-cabine, (vooral herkenbaar aan de zijkant).