De Duitse branche-organisatie BGL stelt dat de nieuwe maut-tarieven oneerlijk zijn.
Duitsland past vanaf 1 juli 2015 het mauttarieven-systeem voor vrachtwagens aan. Eén van de veranderingen is dat het aantal assen bepalend wordt.
Momenteel is er nog slechts de tweedeling van tot drie assen en meer dan drie assen. Vanaf 1 juli geldt er echter een tarief voor het exacte aantal assen per truck. Hoe meer assen, hoe hoger het tarief. De BGL (Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung), zegt dat het daarmee oneerlijker wordt.
Naar twee-assige trailers
Een vier-assige truck die wettelijk 38 ton mag wegen betaalt vanaf 1 juli 2015 ongeveer 1,8 cent per kilometer minder dan een vijf-assige truck die met een vergelijkbaar gewicht onderweg is. Dit terwijl het wegdek meer te lijden heeft van de hogere asdrukken van het vierassige voertuig.
Het tariefverschil gaat tot een verandering van het Duitse trailerpark leiden, stelt BGL. Door het grote tarief-verschil financiert de overstap van drie- naar twee-assige opleggers zich praktisch vanzelf.
De Duitsers straffen het spreiden van het gewicht over meerdere assen, vindt de BGL. In Groot-Brittannië werken de wegenbelasting en trucktol juist andersom en ben je goedkoper uit met zes assen dan met vijf assen.
Oneerlijk is volgens de BGL tevens dat voor een vier-assige voertuig-combinatie van bijvoorbeeld zestien ton hetzelfde tarief gaat gelden als voor een vier-assige trekker-oplegger van 38 ton, terwijl men voor een twee-assige bakwagen van achttien ton weer veel minder zal betalen, maar wel een veel hogere asdruk heeft dan de vier-assige collega van zestien ton.
Vanaf 7,5 ton en 1.100 km bundesstraße erbij
Vanaf 1 oktober gaat tevens het minimum totaalgewicht omlaag voor de mautplicht van de huidige 12,5 ton naar 7,5 ton terwijl vanaf 1 juli tevens een verdere 1.100 kilometer bundesstraße wordt toegevoegd aan het wegennet waarover maut betaald moet worden. Het gaat hierbij om wegvakken gelegen buiten de bebouwde kom, met vier of meer rijstroken die aansluiten op het autobahnen-net, of minstens vier kilometer lang zijn.
Per 1 januari ook aanpassing
Overigens worden de mauttarieven in de huidige tarievenstructuur per 1 januari 2015 ook aangepast. Euro 6-trucks komen in categorie A, waarbij louter tol wordt geheven voor het dekken van infrastructuur-kosten, en niet voor luchtvervuiling.
Voor een Euro 6-truck met vier assen of meer betaal je 13,1 cent per kilometer, per 1 januari. Categorie B wordt voor Euro 5 en EEV en zal 2,1 cent per kilometer duurder uitvallen. Die 2,1 cent is een luchtvervuilingsheffing. Klik hier voor een volledig overzicht vanaf 1 januari 2015. De tarieven gaan per categorie iets naar beneden per 1 januari.
Vanaf 1 jui 2015 gaat de maut ook op lange afstanden bundesstraßen gelden.