Op de bouwbeurs Matexpo in het Belgische Kortrijk is de nieuwe Iveco X-Way voor het eerst te zien. Deze bouwtruck vult het gat op tussen de Trakker en de Stralis.
Iveco constateert dat er in België en Nederland maar beperkt vraag is naar voertuigen die helemaal voor terreininzet geschikt zijn; het merendeel gaat zo nu en dan de bouwput in het rijdt bovenal op de verharde weg. Permanente aandrijving op alle assen maakt deze trucks zwaarder en duurder – ook in het verbruik – dan nodig is.
Hi-Traction
Volgens operational marketing Manager Jean Marie Verheyen combineert de nieuwe X-Way de rij-eigenschappen van een vrachtauto voor de lange afstand met de terreinvaardigheid van een Trakker. Dit laatste wordt bereikt door toepassing van inschakelbare hydraulische voorwielaandrijving, bij Iveco ‘Hi-Traction’ genaamd. Daarnaast is het chassis van de X-Way afgeleid van de Trakker en deelt hij daarmee ook de grote bodemvrijheid en ruimte oploophoek. Van de Stralis heeft hij dan weer systemen zoals de voorspellende rijhulp Hi-Cruise. In combinatie met andere assistentiesystemen dringt dit het verbruik op de weg terug met ruim 11 procent, claimt de fabrikant.
Drie motoren
De nieuwe Iveco wordt leverbaar in de loop van 2018 en zal dan te koop zijn met keuze uit drie Hi-SCR-motoren: van 9, 11 en 13 liter. Deze motoren hebben, zoals bekend, geen EGR nodig om aan Euro 6 te voldoen. Wat de cabine aangaat is er keuze uit de korte Active Day dagcabine (AD) met laag dak, de Active Time slaapcabine (AT) met laag of middelhoog dak met laag en de hoge Active Space slaapcabine.
De beurs Matexpo is nog tot en met zondag te bezoeken: op vrijdag 8 september van 10.00 tot 20.00 uur en in het weekeinde van 09.00 tot 17.00 uur.