Het wordt nog door niemand bevestigd, maar de opvolger van de Volvo FM wordt waarschijnlijk eind 2013 gepresenteerd.
Truckstar sprak op de IAA in Hannover met een Duitse medewerker van Volvo die duidelijk meer wist dan hij kon vertellen. “We hoeven zeker niet zo lang te wachten als ten tijde van de lancering van de eerste FM”, zo sprak de medewerker.
Daarmee antwoordde hij op de opmerking dat de oude FM maar liefst vijf jaar na de introductie van de eerste FH gelanceerd werd.
Euro 6-norm is onafwendbaar
“We zitten eind 2013 met de Euro 6-norm”, verklaarde hij, met een glimlach, waarna het stil bleef. En dat zegt ons genoeg. De huidige FM heeft net als de ‘oude’ FH te weinig ruimte onder de cabine voor alle Euro 6-techniek. Iets moet er daarom veranderen. De kans is klein dat Volvo met een gefacelifte versie van de FM komt. Veel waarschijnlijker is dat er op dit moment in Göteborg hard gewerkt wordt aan een volledig nieuwe FM, gebaseerd op de nieuwe FH, met ongetwijfeld ook hetzelfde bijzondere dashboard.
Ontwerp-vragen dashboard nieuwe FH
Dit dashboard heeft bij ons een aantal vragen opgeroepen, en daarom spraken we ook even met de hoofd-ontwerper van de nieuwe FH, Design Manager Rikard Orell. Die wilde graag het een en ander uit de doeken doen.
Franse personenauto?
De grote ronde snelheidsmeter geeft het dashboard een beetje de uitstraling van een Franse personenauto. Het dashboard is echter een honderd procent Zweeds ontwerp. De grote klok valt het meest op, en dat is precies de bedoeling, zo blijkt. “Hij zit zo centraal als mogelijk”, zegt Orell. “We hebben veel tijd besteed om vast te stellen welke informatie het belangrijkst is. Die chauffeursinfo wilden we in het midden hebben. Daarbij hebben we diverse set-ups gemaakt en getest waar dit ontwerp uit voortgekomen is. Het doel is de informatie zo snel als mogelijk tot je te kunnen krijgen.”
“Links zit voertuiginfo zoals het brandstofniveau en de luchtdruk in de luchtsystemen. Andere info vind je rechts van het midden”, zo vervolgt Orell. Maar dat maakt het dashboard wel een stuk cleaner en rustiger dan we gewend zijn. Heb je als chauffeur niet een zekere mate van info-input nodig om scherp te blijven?
“Er gebeurt buiten de truck genoeg om de chauffeur scherp te houden”, antwoordt Orell. “Daar moet primair de focus van de chauffeur liggen en daarom ook de mooie vlakke bovenkant van het dashboard. Die trekt je focus automatisch naar buiten. Mocht je dan toch bepaalde informatie nodig hebben, dan is dat snel en duidelijk voor handen.”
I-Shift-unit
Een laatste interieur-puntje waar we toch nog iets over wilden weten is de bedienings-unit van de I-Shift. Die is rechtstreeks overgenomen uit de oude FH terwijl sommigen hadden verwacht dat de bediening naar het stuur zou verhuizen. De positie naast de stoel is echter de meest natuurlijke volgens Volvo. Bovendien kan je met korte, snelle, gemakkelijke bewegingen op- of terugschakelen, of wisselen tussen manueel en automatisch schakelen, of de auto in z’n achteruit of vrij zetten.