Onlangs kwam er weer een heel aantal nieuwe Volvo FH’s op de weg: 13 voor Dailycool en 9 voor Braanker Logistics
Steeds meer Nederlandse chauffeurs mogen zich chauffeur op de nieuwe Volvo FH noemen. Zo ook bij Dailycool uit Warmenhuizen. Onlangs werden daar de laatste twee trucks afgeleverd uit een serie van dertien: elf FH 420-trekkers en twee FH 500-trekkers die als LZV’s ingezet gaan worden.
De trucks verzorgen het transport en de distributie van dagverse levensmiddelen binnen Nederland, maar ook naar België, Duitsland en Denemarken.
Steeds meer Nederlandse chauffeurs krijgen een nieuwe FH onder de kont geschoven.
Positief
De eerste praktijkervaringen zijn positief, zegt Ruud Robert van Dailycool: “De rijeigenschappen worden erg gewaardeerd door onze chauffeurs en ook technisch zitten de trucks perfect in elkaar. We kunnen wel spreken van een vooruitgang. Daarnaast presteren de trucks ook qua brandstofverbruik uitstekend.”
De trucks werden afgeleverd door Volvo Trucks-dealer Van der Linden van Sprankhuizen Bedrijfswagens, waar Dailycool een goede samenwerking mee heeft. Dailycool is een honderd procent-dochter van Schot Groep.
De samenwerking met de dealer was één van de redenen om voor de nieuwe FH te kiezen, maar ook een uitgebreid kosten-onderzoek. Daaruit bleek dat zogeheten Total Cost of Ownership van de FH gunstig uitpakt voor Daily Cool.
Een jaar geleden spotten we een FH Classic van Dailycool voor een van de LZV’s in Alkmaar.
Ook FH’s voor Braanker Logistics
Ook bij Braanker Logistics uit Alblasserdam koos men voor de nieuwe FH: negen stuks in verschillende configuraties.
Directeur Chris Braanker: “De nieuwe Volvo-trekkers zijn deels uitbreiding en deels vervanging. Het betreft twee FH 460 Globetrotter 4×2 ADR-trekkers, zes FH 460 Globetrotter 4×2-trekkers en één FH 500 Globetrotter 6×2-trekker met gestuurde voorloopas bestemd voor een LZV-combinatie”.
Braanker Logistics is groot geworden door het niet specialiseren tot specialisatie te maken. Ook de crisis kon op die manier doorstaan worden.
“De nieuwe Volvo-trekkers zijn deels uitbreiding en deels vervanging”, zegt Chris Braanker. “Wij willen met ons wagenpark op alle mogelijke vragen voorbereid zijn. In de zomer bevoorraden wij bijvoorbeeld cruiseschepen, vandaar dat we een breed scala aan koelvoertuigen hebben. We doen veel in de maritieme wereld.”
De nieuwe Volvo-trucks zijn uitgerust met alle mogelijk denkbare veiligheidsopties, zoals Lane Keeping Support, Lane Change Support en Forward Collision Warning met noodremfunctie.
Veiligheid is belangrijk
Chris Braanker: “Veiligheid is belangrijk voor onze chauffeurs, de medeweggebruikers en de lading die we vervoeren. Volvo biedt een enorm uitgebreid pakket aan op dit gebied en behoort tot de koplopers in de sector. Daarnaast hebben we alle trucks voorzien van een Volvo Gold Contract met connectiviteit, omdat in mijn optiek de truck een essentieel bedrijfsmiddel is. De dealer kan door de connectiviteit de conditie van het voertuig online monitoren. Het is een volgende stap in beschikbaarheid, waarmee Volvo Trucks enorm voorop loopt.”
Braanker is wereldwijd actief in wegtransport zeevracht, luchtvracht en op- en overslag, ‘qua patet orbis’ – zo wijd de wereld strekt. Zonder de wegtransport-poot is het bedrijf natuurlijk nergens.
Volvo Group Truck Center Alblasserdam
“Naast het product hebben we in Volvo Group Truck Center Alblasserdam een proactieve dealer, die ons helpt het beste uit het wagenpark te halen. Uiteindelijk bepalen al die facetten de Total Cost of Ownership van het voertuig”, zegt Braanker.
“Zo hebben we bij aflevering van de trucks een goede voertuiginstructie gekregen, aansluitend daarop maken we gebruik van Fuel Advice. We krijgen rapportages over het brandstofverbruik van de truck en het rijgedrag van de chauffeur. Door deze te delen met de chauffeurs zien we het verbruik dalen. Ook de slijtage aan mechanische delen wordt aantoonbaar lager. De chauffeur is relaxter aan het werk, bewuster en dat komt ten goede aan het rendement”, aldus Chris Braanker.
Het wagenpark van Braanker bestaat uit 75 trekkende eenheden en 95 getrokken eenheden. Met dit wagenpark moet ieder transport kunnen worden uitgevoerd, van klein tot groot. Zo zijn er diepladers, koelopleggers, open opleggers met kraan of zonder, maar ook bestelbussen en trekkers voor BE-rijbewijs.