MAN kiest de bauma 2019 om een aantal aandrijflijninnovaties en bouwsegment-specifieke productupgrades te introduceren. De bauma is de grootste beurs ter wereld voor de bouw en vindt van 8 tot en met 14 april 2019 plaats in München.
Het merk breidt zijn productaanbod uit met een 8×4 truck mixerchassis met een bijzonder hoge laadcapaciteit die te danken is aan de gewichtsreductie van tal van nevenaggregaten. MAN introduceerde het lichtgewicht hypoïde tandemstel tijdens de bauma in 2016. Dankzij de nieuwe MAN D15 motor die nu beschikbaar is, wordt het gewicht van het chassis met nog eens 230 kilogram verlaagd. Dit zorgt voor circa 410 kilo extra laadvermogen. Dezelfde optimalisatie qua laadvermogen is met de keuze voor de nieuwe D15 motor mogelijk bij de 6×4 en 8×4 kippers uit de MAN TGS-serie. Ook bij deze modellen zorgen de nieuwe D15-motor en de optie van een lichtgewicht hypoïde tandemas voor een gewichtsreductie van circa 410 kilogram.
De nieuwe motoren voor modeljaar 2019 voldoet aan de Euro 6d-norm en omvat 15 vermogensvarianten, tussen de 160 pk en 640 pk. De nieuwe D15 9-liter motor vervangt de succesvolle D20-serie met 10,5 liter inhoud. De zescilinder lijnmotor levert meer vermogen, en is bovendien lichter en zuiniger, onder andere door de kleinere cilinderinhoud. Met drie vermogensvarianten – 330 pk, 360 pk en 400 pk – is de D15-motor gepositioneerd tussen de 320 pk 6-cilinder D08 6,9-liter motor en de D26 12,4-liter motor met 430 pk. Het maximumkoppel bedraagt 1.600 Nm bij de 330 pk , 1.700 Nm bij de 360 pk en 1.800 Nm bij de 400 pk uitvoering. Het Common Rail injectiesysteem werkt met een maximale injectiedruk van 2.500 bar. Dat helpt samen met nevenaggregaten – die alleen worden ingeschakeld als ze echt nodig zijn, zoals de dynamo en de luchtcompressor – bij het reduceren van het brandstofverbruik.
Aangezien AdBlue tegenwoordig zonder beperkingen leverbaar is, heeft MAN besloten om voor de motorreeks D15 uitsluitend gebruik te maken van het SCR uitlaatgas-nabehandelingssysteem. Vanzelfsprekend gaan alle andere MAN-motoren – D08, D26 en D38 – in de loop van 2019 in Euro 6-d versies op de markt komen. De vernieuwde D26-motoren leveren 10 pk meer en 100 Nm extra koppel ten opzichte van de vorige Euro 6c versies. De vermogens zijn nu zodoende 430 pk, 470 pk en 510 pk.
Dit jaar introduceert MAN ComfortSteering op de TGM, TGS en TGX die zijn voorzien van de nieuwe Euro 6d motoren. Dit actieve besturingssysteem assisteert de bestuurder door de stuurkrachten aan te passen op basis van de gereden snelheid. Dit systeem vormt ook de technische basis voor Lane ReturnAssist (LRA). Als de chauffeur per ongeluk de rijbaan verlaat zonder richting aan te geven, wordt LRA ingeschakeld. Dat stuurt het voertuig vervolgens automatisch en zelfstandig terug naar de oorspronkelijke rijbaan.