Nieuwe elektrotrucks uit China
Het Chinese merk BYD (Build Your Dreams) brengt twee volledig elektrische vrachtwagens op de Nederlandse markt: de ETM6 en de ETH8.
De ETM6 is een 7,5 tons truck die vooral voor de stadsdistributie is bedoeld. De auto heeft een lage cabine, is lekker wendbaar en beschikt over een laadvermogen van 3.990 kg. De actieradius is 200 kilometer en het opladen van de accu’s van 20 % naar 100 % neemt volgens de fabrikant slechts 1 uur in beslag. De elektromotor van deze truck heeft een vermogen van 150 kW en het laadvermogen van de truck bedraagt 3.990 kg.
Regionale distributie
De ETH8 is een 19 tons truck die vooral voor de regionale distributie is bedoeld. De actieradius bedraagt 250 kilometer en het opladen van de accu’s van 20 % naar 100 % neemt volgens de fabrikant twee uur in beslag. De elektromotor van deze truck heeft een vermogen van 180 kW en het laadvermogen van de truck bedraagt 10.950 kg. De elektromotor is gekoppeld aan een transmissie met twee versnellingen.
De Chinezen starten een grote campagne om in heel West-Europa deze twee elektrische trucks op de markt te brengen. Van oorsprong is BYD een bedrijf dat accu’s en batterijen maakt. Gaandeweg is het zich gaan richten op allerlei producten die elektrisch worden aangedreven, zoals treinen, autobussen, personenauto’s en ook trucks.
al die elektrische auto’s zijn leuk alleen na een paar jaar worden de accu’s minder en dan kun je de auto weggooien veel te duur een nieuw accupakket inde jaren 60 en70 hadden we in Nederland al elektrische autolaadkranen namelijk de Hulo uit Pannerden deze werden opgeladen door een zwaardere dynamo op de motor al je aan het rijden was alleen na een paar jaar waren de accu’s op dit werd wel een dure aangelegenheid dus had bijna iedereen een Hatz diesel motor op de kraan gebouwd met een zware dynamo zodat je bij het laden of lossen altijd genoeg stroom had dus over een aantal jaren rijdende oudere elektrische auto met een aggregaat aan boord zodat ze altijd kunnen rijden dit heeftde geschiedenus geleerd
eindelijk is een keer wat anders op de nederlandse wegen… of het vol houd is de tweede vraag. binnenkort een praktijktest?
Ziet er ,zo op de afbeelding niet slecht uit .van binnen ook keurig afgewerkt..niet zulke goedkope afwerking