De plannen voor een nieuwe versie van de digitale tachograaf zijn goedgekeurd door het Europarlement maar baren TLN zorgen.
Op 3 juli stemde het Europees Parlement in Straatsburg in met een wijziging van de digitacho. Controlediensten kunnen in de toekomst de digitacho op afstand uitlezen.
Transport en Logistiek Nederland vreest deze toekomstige controles. Dienders in landen als België, Frankrijk, Italië en Spanje schrijven graag de meest absurde boetes voor kleine overtredingen. Met de mogelijkheid om tacho’s op afstand uit te lezen krijgen deze landen het op een presenteerblaadje aangereikt.
Geen rijtijden-controle op afstand
Er is echter afgesproken dat er niet op afstand gecontroleerd mag worden op de rij- en rusttijden, maar slechts op de aanwezigheid van een geldige pas, en of er gefraudeerd is met de tacho. TLN vreest dat dankzij de nieuwe controlemethode lidstaten toch verleid worden om op de rij- en rusttijden te gaan controleren en het aantal onredelijke boetes nog meer toeneemt dan nu.
Hetzelfde is namelijk gebeurd met de 28 dagen-regeling. Die werd samen met de digitale tachograaf ingevoerd om te kunnen controleren of chauffeurs hun weekendrust wel hebben, niet om een dikke bekeuring te schrijven voor een overtreding op de rijtijden drie weken eerder.
Uniforme training
Handhavers in Europa zouden volgens het nieuwe voorstel echter een uniforme training gaan volgen zodat overal het zelfde boetebeleid gehanteerd wordt. Daarbij wordt ook een lijst met grote overtredingen opgesteld. De oneerlijke en bizarre Zuid-Europese boete-toestanden zouden daarmee tot het verleden moeten behoren.
Cruciaal
“Dat is natuurlijk cruciaal”, zegt de Nederlandse Europarlementariër Corien Wortmann (CDA). “Ik krijg daar veel klachten over en hoop dat deze wetgeving bij kan dragen aan minder problemen voor Nederlandse chauffeurs bii controles in het buitenland. Of dat zo zal zijn zal moeten blijken dus we moeten absoluut de vinger aan de pols houden.”
Vakantiebriefje afgeschaft
Een ander voordeel voor chauffeurs is dat in de toekomst het vakantiebriefje, of patronaal attest, wordt afgeschaft. Daarnaast worden transportbedrijven in de toekomst verantwoordelijk gehouden voor gerommel met de tachograaf en zou er flexibeler moeten worden omgesprongen met de rij- en rusttijden, zo vertelt Wortmann.
De angst van TLN lijkt terecht, maar tegelijkertijd is de afschaffing van het vakantiebriefje en de uniforme training van handhavers goed nieuws voor chauffeurs.
De nieuwe ‘slimme’ tacho moet uiterlijk in 2020 zijn intrede gedaan hebben in vrachtauto’s en bussen. Overigens gaat de tacho-plicht gelden voor voertuigen vanaf 2.800 kg, in plaats van de huidige 3.500 kg.