Tanktrailerproducent D-TEC introduceert in november tijdens de landbouwmachinebeurs Agritechnica een nieuw type tanktrailer voor het transport van digistaat, mest of afval. Deze nieuwe tanktrailer met de naam Reachliner is gericht op een zo efficiënt mogelijk transport door middel van een laag eigengewicht en een optimale gebruikersvriendelijkheid voor de chauffeur, dankzij een bewezen stuursysteem en een zuigarm.
Vernieuwend aan de Reachliner is een totaalconcept met een gestuurde lichtgewicht tanktrailer (inclusief zuigarm) afgestemd op de behoeften van de chauffeur. Zo is deze 250 graden te draaien en volledig te bedienen vanuit de truck met een afstandsbediening.
Laden en lossen vanuit de truck
Met de Reachliner kan zowel vanuit een ondergrondse put worden geladen als vanuit een bovengronds aanzuigpunt, alsook vanuit een bovengrondse opslag. En uiteraard kan er aan de achterkant altijd nog een losse zuigslang gekoppeld worden, als chauffeurs op plaatsen laden waar de zuigarm niet tot zijn recht komt. Tot nu toe waren deze zuigarmen zwaar en niet geïntegreerd in een goede totaaloplossing. Met de nieuwe innovatie van D-TEC kunnen chauffeurs deze armen tijdens het laden en lossen vanuit de truck bedienen en hoeven ze niet meer uit te stappen en te tillen. Het verhoogt hun werkplezier en inzet – en indirect hun efficiëntie.
“Daarnaast kun je dankzij het stuursysteem met dit voertuig, zonder extreem veel ervaring, snel en efficiënt in z’n achteruit in een klein hoekje manoeuvreren. Ook dit verkort de laad- en lostijd enorm. Dankzij dit stuursysteem is overigens ook de bodemschade op de boerenbedrijven aanzienlijk minder en de banden slijten minder hard”, aldus D-TEC directeur Gerrit van Vlastuin.
Totaalconcept
“Het gaat bij de Reachliner om het totale concept; dus een transportoplossing voor digistaat, mest of afval, waarmee we een maximale efficiëntie proberen te bereiken. Maximale efficiëntie houdt voor D-TEC een zo licht mogelijk voertuig in, waardoor je maximaal kunt laden en efficiënt omgaat met brandstof. Aanvullend daarop wordt efficiëntie bereikt door het beperken van de laad- en lostijden.”