*

| 12:12 | René Grünfeld

Nieuw leven voor vertrouwde LF

DAF heeft nu ook de LF vernieuwd. De cabine is van binnen en van buiten opgefrist en er zijn wijzigingen aan het motorenfront.

Helemaal nieuw is de 3,8 liter Paccar PX-4 motor. Op de 7,5 tons-uitvoering van de LF is die verkrijgbaar met vermogens van 115 en 127 pk. Daarmee is hij optimaal afgestemd op de eisen van de stadsdistributie, zegt DAF. Is er meer vermogen nodig, dan zijn daar de 4,5 liter PX-5 met 184 of 213 pk en de 6,7 liter PX-7 met 234 tot 325 pk. Eind 2016 heeft DAF voor deze motoren nieuwe software geïntroduceerd en een verbeterde warmte- en luchthuishouding. Het koppel is hierdoor met 5 tot 12 procent toegenomen en bij lagere toerentallen beschikbaar dan voorheen.

Achterasreducties

Nieuwe achterasreducties, tot 1:3.31 toe, dringen het verbruik terug doordat de motor bij kruissnelheid minder toeren maakt. De LF wordt er stiller door en kan met 6 procent minder diesel toe, aldus DAF. Daarnaast is er keuze uit handgeschakelde en geautomatiseerde versnellingsbakken met 5, 6, 9 en 12 gangen. Volautomaten zijn er ook, waaronder de voor de 19-tons LF met 295 of 325 pk motorvermogen nieuwe Allison.

Opbouwvrijheid

Voor een  maximum aan opbouwvrijheid biedt DAF de LF aan met wielbases tot 6.900 mm, waardoor een opbouwlengte van negen meter haalbaar is, en dieseltanks tot 1.240 liter een plaatsje aan het chassis kunnen vinden. Ook zijn er meer combinaties mogelijk van wielbasis en achteroverbouw. De nieuwe ‘Body Attachment Modules’, zoals DAF het noemt, maken de plaatsing van een opbouw of component eenvoudiger en dat geldt ook voor de voorbereidingen af-fabriek voor een gesloten opbouw met laadlift, tankopbouw met subframe of een kipperbak.

Buitenkant LF

Uiterlijk past de LF nu mooi bij de vernieuwde CF- en XF-familie, met mooie accenten zoals chroomkleurige strips op de grille en een nieuwe logo-plaat met chroomrandje. Iets nieuws is de mogelijkheid om de LF met een extra, laag doorgetrokken zijruit in het portier te bestellen. Het extra glasoppervlak biedt de bestuurder meer zicht aan de kwetsbare rechterkant.

Dashboard

Uiteraard is de cabine ook opgefrist: er zijn nieuwe, warme kleuren gekomen die voor een verbeterde kwaliteitsbeleving en een huiselijker gevoel zorgen. Bovendien is de centrale display of Driver Information Panel (DIP) vernieuwd. Het is beter afleesbaar geworden en het ontwerp van de klokken heeft een update gekregen, waardoor ook die weer helemaal bij de tijd zijn.

Telematicasysteem

Tot slot is het telematicasysteem DAF Connect nu ook voor de LF beschikbaar. Het biedt de eigenaar van de auto online inzicht in de voertuiglocatie, verbruik, het aantal gereden kilometers, de bezettingsgraad, stilstand et cetera en maakt zaken zoals onderhoudsrapporten direct opvraagbaar. De module Live Fleet van DAF Connect is zodanig ontworpen, dat de gebruiker zelf allerlei functies kan toevoegen of aanpassen. Doel is om de bedrijfskosten zoveel mogelijk te verlagen, zoals DAF dat ook met de overige vernieuwingen aan de LF beoogt.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie