Achthonderd technici kregen 300 miljoen dollar en vijf jaar de tijd om de nieuwe Freightliner Cascadia te bouwen. Missie geslaagd, zegt moederbedrijf Daimler.
Freightliner is de Amerikaanse tak van Mercedes-Benz, om het zo eens te stellen. In de nieuwe Freightliner Cascadia zijn dan ook veel technieken verwerkt die je terugvindt bij de nieuwe Actros.
8 % zuiniger
Kies je een Cascadia compleet met motor, versnellingsbak en assen van Daimler, dan is hij tot 8 procent zuiniger dan een vergelijkbare Cascadia Evolution 2016. Nu is het voor klanten in de VS niet vanzelfsprekend om motor, bak en assen bij de truckfabrikant in te kopen. Daimler Trucks claimt echter dat 65 procent van de Cascadia’s verkocht wordt met de Detroit DT12-motor van eigen makelij en natuurlijk hoopt het merk dat dit aantal nog zal toenemen.
Connectiviteit
De nieuwe Cascadia is bovendien de truck met het hoogste connectiviteitsniveau die Freightliner ooit heeft gemaakt. Ook hierbij gebruikt Daimler dezelfde technieken en elektronica als Mercedes-Benz bij de Actros doet. Een voorbeeld is de virtuele monteur die foutmeldingen vanuit de boordcomputer direct naar het klanten-servicecenter stuurt. Daar wordt vervolgens bekeken of de chauffeur nog even voort kan of dat er direct hulp nodig is. Detroit Connect Analytics – zoals Fleetboard in de VS wordt genoemd – verstuurt ook in real time data over verbruik, slijtage en dergelijke naar de vlooteigenaar. Andere aspecten van de nieuwe Cascadia zijn full led-koplampen en alle denkbare veiligheidssystemen die je ook bij de Actros vindt.
Grootste truckmerk
Met een marktaandeel van 43 procent is Daimler Trucks North America de grootste vrachtwagenfabrikant in Canada, de VS en Mexico (Nafta). Van de Cascadia zijn, sinds de introductie in 2007, 412.000 stuks verkocht. Verder ligt – volgens Daimler Trucks N.A. – in 95 procent van alle Amerikaanse trucks een motor van Detroit Diesel, dat voor 100 procent eigendom is van Daimler. De nieuwe Cascadia is vanaf januari 2017 te koop.