Vanaf 9 december zal Nederland mobiele grenscontroles invoeren, zo is besloten door de ministerraad. Deze nieuwe maatregel, aangekondigd door het kabinet, roept direct zorgen op bij de transport- en logistieke sector die waarschuwt voor ingrijpende economische gevolgen.
Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), benadrukt dat grenscontroles ernstige schade kunnen aanrichten in de sector. “Elke vertraging bij de grens leidt tot forse economische schade, oplopend tot wel €75 miljoen per maand aan directe schade voor de transportsector,” waarschuwt Post. “En dat is nog zonder de extra kosten die ontstaan wanneer vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de veerboot in Hoek van Holland.”
Voorrangsregeling voor vrachtverkeer
Als de grenscontroles voor de overheid echt noodzakelijk zijn, pleit TLN voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. Post stelt dat een dergelijke maatregel essentieel is om schade aan de sector te beperken. “Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact aanzienlijk verminderen,” zegt Post. Ze roept de overheid op om samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken en vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles.
Naast de directe economische schade door vertragingen, maakt het ontbreken van een langetermijnoplossing de toekomstplannen voor de transport- en logistieke sector uiterst onzeker. De komst van grenscontroles zet het Europese principe van open grenzen op losse schroeven, wat het voor transportbedrijven en logistieke dienstverleners lastiger maakt om duurzame en betrouwbare plannen te maken.
Meer druk
Met de invoering van grenscontroles komt er dus meer druk te liggen op zowel de transportsector als de overheid om gezamenlijke oplossingen te vinden, zodat de economische schade beperkt kan blijven en de sector zich kan blijven richten op veilige, efficiënte en toekomstbestendige logistiek.
Foto: Marechaussee