Een team Nederlandse chauffeurs zette onlangs uitstekende scores neer tijdens de wereldkampioenschappen behendigheid in Polen.
Nico Vlaar (zie foto) was één van de 131 chauffeurs uit achttien landen die in Krakow in Polen met elkaar de strijd aan gingen tijdens de wereldkampioenschappen behendigheidswedstrijden voor beroepschauffeurs. Nico werd eerste in de categorie bakwagens.
Vele beroepschauffeurs hadden zich hiervoor in eigen land al geplaatst tijdens de voorrondes. Tijdens de wereldkampioenschappen werd vervolgens in verschillende categorieën gestreden: bakwagen, bus, trekker-oplegger en combi.
Nederland eindigde als tweede
Als land eindigde Nederland op de tweede plaats, vlak achter Duitsland. Finland werd derde. Op die tweede plaats mogen we zeker trots zijn. Het chauffeursschap is een topsport; een gekwalificeerde chauffeur weet dagelijks zijn voertuig door allerlei bochten te wringen en manoeuvreren in het alsmaar drukker wordende verkeer. Hieronder staan de top-drie scores van de Nederlandse deelnemers.
Categorie. A = bakwagen
1e Nico Vlaar
3e Harry Wielens
Categorie. B = bus
2e Jaap van Splunter
Categorie. C = trekker oplegger
3e Izaak de Baat
Categorie. D = motorwagen met aanhangwagen
3e Peter Stens
Ploegen Klassement
Categorie. A 2e plaats
Categorie. B 2e plaats
Categorie. C 3e plaats
Categorie. D 3e plaats
Beroeps Chauffeurs Nederland
Om aan de wereldkampioenschappen mee te kunnen doen is voor Nederlandse chauffeurs in 2007 Beroeps Chauffeurs Nederland (BCN) opgericht.
Dit is een vereniging die zich bezighoudt met chauffeurstrainingen in de rijbewijzencategorieën: C-D-E. Ieder jaar zijn er diverse trainingen in het kader van de veiligheid voor de chauffeur en de medeweggebruiker, in het bijzonder de schoolgaande jeugd.
De trainingen bestaan uit algemene theorievragen, voertuig rijklaar maken, lading zekeren en rijden op een parcours waar diverse proeven zijn opgesteld. Door over het parcours te rijden kan de chauffeur ervaring op doen waar voor situaties waar hij of zij dagelijks mee te maken heeft. Denk hierbij aan hoogte- en breedte-passages, aandokken, inparkeren, passeren van fietspassages, etc. Met deze opzet kunnen de chauffeurs bij hun bedrijf de schade beperkt houden en reduceren tot minimaal.
Om de twee jaar wordt een selectie gehouden onder de chauffeurs die minimaal aan vijf trainingen deelgenomen hebben. Wie daar bij de eerste drie van elke categorie eindigt, gaat het jaar daarop mee naar de wereldkampioenschappen ergens in Europa of daarbuiten.