Truck- en motorenbouwer Navistar roept de hulp in van motorenbouwer Cummins om haar truckmotoren aan de EPA 10-norm te laten voldoen.
Navistar is het moederbedrijf van International en produceert tevens de MaxxForce-series dieselmotoren. Met die motoren is Navistar goed het schip ingegaan wat betreft de huidige strenge Amerikaanse milieu-eisen, de EPA 10-norm.
Lees ook: Truckmotoren-rel in VS
En kennelijk komt Navistar er ook niet meer uit, wat op z’n minst opmerkelijk genoemd mag worden voor een truck- en motorenfabrikant. Navistar geeft haar ‘EGR-only approach’ op, en wendt zich tot concurrent Cummins om volgend jaar een motorenserie op de markt te kunnen zetten die wel aan de EPA 10-norm voldoet.
Deze nieuwe richting heet ICT+. Dit staat voor ‘In-Cylinder Technology (Navistars eigen EGR-techniek), plus uitlaatgasbehandeling met AdBlue (SCR).
Cumminsproducten
In eerste instantie betekent de samenwerking dat Cummins haar ISX15-motoren gaat leveren in bepaalde International trucks vanaf januari 2013. Cummins hoopt hiermee zoveel mogelijk van haar motorenproducten te kunnen leveren, en stapt om die reden in de samenwerking.
Cummins zal naast deze motoren waarschijnlijk ook SCR-techniek (uitlaatgasbehandeling met AdBlue), leveren aan Navistar, zodat de MaxxForce 13-motor eindelijk aan de EPA 10-norm zal voldoen. Wat er met de zwaardere MaxxForce 15-motor staat te gebeuren is op dit moment onzeker, vooral nu de Cummins ISX15-motor in bepaalde Internationals geleverd zal worden. In theorie zouden ook de MaxxForce 15-motoren de Cummins SCR-techniek kunnen krijgen.
Het lijkt vreemd dat Navistar niet haar eigen SCR-techniek ontwikkelt en toepast. Het bedrijf wil echter vertrouwen terugwinnen en kiest er daarom voor om bewezen Amerikaanse technologie in te kopen bij concurrent Cummins.