Navistar back in the game

1 april | 10:22

Navistar back in the game

Na een flink emisse-debacle voldoet de Amerikaanse truck- en motorenbouwer Navistar weer aan alle eisen.

Navistar is daarmee ‘back in the game’, na een bizarre periode uit de geschiedenis van het bedrijf.

Navistar is tevens het moederbedrijf van truckmerk International en presenteerde onlangs haar vernieuwde, schonere MaxxForce 13-motor in een International ProStar tijdens de Mid-America Trucking Show in Louisville, Kentucky.

Gok op ‘EGR only’
Maar wat ging er mis? Sinds 2010 moeten uitlaatgassen van nieuwe Amerikaanse trucks aan de EPA 10-norm voldoen, die ergens tussen Euro 5 en Euro 6 in ligt. Navistar wilde die norm halen voor haar MaxxForce-motoren door alleen uitlaatgasrecirculatie (EGR) toe te passen. Het bleek een gok te zijn die slecht uitpakte.

Snel bleek namelijk dat de MaxxForce 13-motor met alleen EGR – zonder SCR/AdBlue – niet aan de NOx-norm voldeed. De motor stootte tussen 0,4 en 0,5 gram NOx uit per pk-uur uit, veel meer dan de toegestane 0,2 gram voor EPA 10.

Credits
Maar omdat Navistar in de periode voor 2010 MaxxForce 11- en 13-motoren produceerde die schoner waren dan de toenmalige norm voorschreef, had Navistar de nodige credits opgebouwd bij de EPA, het Environmental Protection Agency, ofwel het Amerikaanse milieu-departement.

Die credits konden ingeruild worden tegen de verkoop van motoren die niet aan de EPA 10-eis voldeden. In oktober 2011 liet de EPA Navistar echter weten dat die credits begin 2012 op zouden zijn. Ruim voordat Navistar een motor had ontwikkeld die met EGR alleen aan de EPA 10-norm zou voldoen.

Navistar moest vanaf dat moment een boete van 1.900 dollar per nieuw verkochte motor betalen, maar kon wel doorgaan met de verkoop van de ‘EGR only’-motoren.

Rechtszaak
De andere motorenbouwers, zoals Cummins, Daimler Trucks North America, (Detroit Diesel), en Volvo en Mack, stapten daarop naar de rechter. Zij hadden immers wel flink geïnvesteerd; hun motoren voldeden wel aan de EPA 10-norm, en hebben niet het voordeel wat Navistar had. Namelijk geen AdBlue, in Amerika DEF geheten, (Diesel Exhaust Fluid).

Een federale rechter gaf de andere motorenbouwers gelijk en verhoogde het boetebedrag tot 3.775 dollar per motor. Dit dwong Navistar tot een andere koers.

Naar de concurrent
Het bedrijf gaf haar ‘Advanced EGR approach’ op. Het bleek zelf niet in staat om snel genoeg de EGR-techniek door te ontwikkelen om wel aan de eisen te voldoen. Evenmin kon het snel genoeg eigen SCR-techniek ontwikkelen. Navistar wendde zich daarom tot concurrent Cummins. 

Een opmerkelijke stap en een flinke knieval, maar het bedrijf heeft haar zaken nu wel weer op orde, zo bleek op de Mid-America Trucking Show, en de EGR only-motoren worden dit jaar uit productie genomen.

MaxxForce met Cummins SCR
De MaxxForce 13-motor met Cummins SCR wordt in verschillende varianten leverbaar, met vermogens tussen de 365 en 475 pk. Daarnaast levert Navistar de MaxxForce 11-motor, eveneens met SCR-techniek van Cummins. Overigens niet alleen in de ProStar, maar ook in WorkStar, TranStar en PayStar-modellen.

Navistar geeft 15 liter-motor op
Voor transporteurs en eigenrijders die een zwaardere motor in hun International ProStar willen, levert Navistar inmiddels de 15 liter Cummins ISX15-motor. Hier zijn er al meer dan duizend van verkocht. Deze motor is ook beschikbaar in de International 9900-series en de PayStar. 

Het aanbieden van deze Cummins-motor ten koste van de eigen MaxxForce 15 was onderdeel van de deal tussen Navistar en Cummins. Onder andere hierom was Cummins bereid Navistar te helpen met de MaxxForce 13-motor. De productie van de MaxxForce 15-motor is helemaal gestopt.

Flinke prijs
Gezien de omstandigheden lijkt dit een redelijke deal, niettemin is het een flinke prijs, zeker gezien de voorliefde van Amerikanen voor ‘big bore engines’.

Interessant is overigens om te zien dat steeds meer Amerikaanse truckbouwers nu hun eigen motoren leveren: Paccar-merken Kenworth en Peterbilt bieden sinds een tijdje de door DAF ontwikkelde MX-13 aan, die nu in Mississippi gebouwd wordt. Freightliner levert verschillende Detroit Diesel-motoren (beide onderdeel van Daimler Trucks), en Volvo en Mack hebben Volvo-motoren. International tot slot heeft haar Maxxforce-motoren.

Foto: International ProStar met MaxxForce 13-motor met Cummins SCR-techniek

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda