Thomas Regbourn moet er elke morgen heel vroeg uit. Maar dat doet hij graag, want zo is hij ’s avonds op tijd weer thuis bij zijn gezin.
Wil je het hele artikel lezen? Bestel Truckstar 4 nu zonder verzendkosten!
Om 04.15 uur verbreekt Thomas Regbourn de stilte door het starten van zijn Scania R450. Voor hem is dit geen ongebruikelijk tijdstip. Vijf dagen in de week gaat hij voor zijn vaste opdrachtgever Beijer Logistics uit Oldenzaal al tussen 03.00 en 04.00 uur op pad. En afgaand op zijn energieniveau, heeft deze enthousiaste chauffeur daar totaal geen moeite mee.
Vandaag staat een rondje Limburg op het programma, zegt hij voor we vertrekken. Het eerste losadres is in Maastricht. De eigenrijder heeft zijn cijfers goed op orde en bekijkt het werk vooral zakelijk. “Alleen door zo vroeg te vertrekken, kan ik het binnen de rijtijden halen. Vertrek ik later, dan raak ik vast in het verkeer en dan red ik het niet binnen de uren. Twee keer in de week mag ik tien uur rijden; de overige dagen maximaal negen.” Iets voor 07.00 uur parkeren we voor de deur van het eerste losadres op het industriegebied Beatrixhaven in Maastricht. De heftruck komt meteen en binnen een mum van tijd zijn de drie pallets eruit. Even een bak koffie en dan gaan we op weg naar het volgende losadres in Maastricht.
Veelzijdig bedrijf
Bij dit bedrijf is het toegangshek nog op slot. Thomas zet zijn drie jaar jonge Scania ervoor en geeft een lichtsignaal. Het duurt even, maar uiteindelijk sloft er iemand naar het hek en opent het. We zetten de vijf pallets voor de deur van de klant en nemen even pauze terwijl de zon langzaam opkomt. “Net 08.00 uur en ik heb al twee adressen gelost”, zegt Thomas tevreden terwijl hij voorzichtig het veel te krappe bedrijfsterrein afrijdt.
Thomas vertelt over zijn opdrachtgever, Beijer Logistics uit Oldenzaal. “Ik rijd hiervoor stukgoed binnen Nederland. Vandaag is dat Limburg, maar morgen kan het Zeeland zijn of ergens in de richting van de Randstad. Per adres kan het om een pallet gaan, soms zijn het er meer. Laad- en losadressen lopen door elkaar heen. Beijer verzorgt alles: kleine pakketten, complete ladingen, 24-uurs leveringen en het afhandelen van bijvoorbeeld douaneformaliteiten. Het is een prettig bedrijf om voor te werken. Afspraak is afspraak, je hebt direct contact met iedereen en ook tegen de directeur is het gewoon ‘jij en jou’.”
Elke avond thuis
Thomas is elke avond thuis, dus een vrachtwagen met dagcabine zou voldoende zijn. “Maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Dit werk bij Beijer bevalt me uitstekend en ik wil het graag blijven doen. Maar als de situatie verandert, om wat voor reden dan ook, dan wil ik iets anders kunnen doen. Daarom wil ik materieel hebben waarmee ik breed inzetbaar ben.”
“Ik ben meestal rond deze tijd weer terug en dat vind ik heel prettig. Ik heb veel buitenland gereden, maar toen de kinderen kwamen, wilde ik dat niet meer. Bij Beijer houden ze daar goed rekening mee. Ik ben elke avond thuis. Dan moet ik ‘s morgens wel heel vroeg weg en dat vindt niet iedereen even prettig. Maar op deze manier kan ik er ‘s avonds zijn voor mijn gezin. Mijn vrouw werkt onregelmatig en als zij ‘s avonds werken moet, ben ik er voor de kinderen. Ook werkt ze om het andere weekend. En in het weekend ben ik hoe dan ook vrij. Ik vind het geweldig dat ik op deze manier mijn uren kan maken, en er ook voor mijn gezin kan zijn,” vertelt Thomas.
Lees het hele ritverslag in Truckstar 4. Bestel hem nu (zonder verzendkosten)! Of word abonnee en je ontvangt Truckstar automatisch bij je thuis.
Tekst en foto’s: Bas Broesder