Vanwege de pandemie dit jaar geen schuurfeesten en muziekfestivals in de modder voor Mathijs Belde (22). Gelukkig kan hij bij Bartels Grondwerken BV zijn energie kwijt in die andere modderige omgeving: de suikerbietencampagne.
De drie jaar oude MAN TGX van Bartels Grondwerken BV rijdt in de bietencampagne vrijwel dag en nacht. Geen enkele keer wordt de motor uitgezet. Mathijs wordt op de eerste dag van de week al voor vier uur ’s ochtends gebeld door zijn ‘wisselmaat’. Die is bijna klaar met zijn dienst en verwacht rond een uur of vijf op suikerfabriek in Dinteloord te zijn. Mathijs springt zijn bed uit, smeert zijn boterhammen en rijdt in de auto van zijn woonplaats Wouwse Plantage naar de fabriek. Daar heeft de MAN de zoveelste lading bieten gelost. De kaartjes worden gewisseld en de werkweek van Mathijs begint.
Lees de volledige reportage nu in Truckstar 13.
Miezerig
Het is winderig, miezerig, nat en donker, dus precies zoals het hoort op een bietenmaandag in november. Mathijs’ eerste adres is ergens op een open vlakte in de buurt van Burgh-Haamstede. Boeren fabriceerden daar op een stuk asfalt aan de Luchtenburgseweg een enorme berg suikerbieten. Even voor zessen staat Mathijs daar met zijn voeten letterlijk in de Zeeuwse klei. Een kraanmachinist van Bartels knijpt binnen tien minuten 35 ton suikerbieten in zijn STAS-kiptrailer. “Ik mag in totaal 52 ton wegen, iets wat heel precies komt”, vertelt Mathijs. “Als ik te zwaar ben geladen, krijgt de firma van de suikerfabriek in Dinteloord een boete van honderd euro.”
Mathijs reed als kleine jongen al vaak mee in de truck van vader Jan, die rijdt voor Kop Logistics in Roosendaal. Vanaf zijn zeventiende is hij in dienst bij Bartels, aanvankelijk als tractorchauffeur en kraanmachinist. Een jaar geleden besloot hij zijn groot rijbewijs en papieren te behalen. De bietencampagne van vorig jaar was zijn vuurdoop. “Je leert wel rijden bij die kleine boerderijen, waar je goed moet manoeuvreren, en zeker in Zeeland, waar het smal is met al die dijken”, zegt hij daarover. “Ook is het best link, want met alle modder en suikerbietenblubber op de weg kan het ook glad worden.”