Na bijna zestig jaar plannen maken en uitstel is vandaag, 26 april, begonnen met de aanleg van het ontbrekende stuk snelweg tussen Delft en Schiedam.
Openen slagboom
Demissionair verkeersminister Schultz van Haegen opende een slagboom op een hulpbrug voor het bouwverkeer op knooppunt Ketelplein. Hiermee gaf ze het startsein voor de werkzaamheden.
Zeven cruciale kilometers
Het nieuw aan te leggen stukje A4 is slechts zeven kilometer lang, maar is wel een pijnlijke ontbrekende schakel binnen de Randstad, en tussen de Randstad en België.
Voor het wegtransport zijn de zeven nieuwe kilometers snelweg daarom cruciaal. Er ontstaat een kortere verbinding tussen de haven van Rotterdam en de noordelijke Randstad. Bovendien zullen na ingebruikname, de files op de A13 een stuk korter worden, zo is de verwachting, en loopt de boel niet volledig vast als er iets gebeurt op die A13.
1953
De eerste plannen voor dit stuk A4 dateren al van 1953. Naast dit traject zijn er echter nog andere ontbrekende schakels. Zo wordt momenteel het wegvak tussen Dinteloord en Bergen op Zoom gerealiseerd.
Tussen knooppunt Benelux en Klaaswaal, langs Oud Beierland, ontbreekt ook nog een deel. Branche-organisaties TLN en EVO zouden ook dat deel graag aangelegd zien. De organisaties zijn wel blij dat de andere twee wegvakken worden aangelegd.