Van Heyningen Transport in Maassluis nam recent een nieuwe Scania V8 R520 6×2 met een gestuurde hefbare voorloopas en het hoge dak in gebruik. De truck vervangt een Scania R500 V8. “Die truck had in 13 jaar 1.750.000 probleemloze kilometers gereden. Maar op een gegeven moment moet je toch iets nieuws kopen,” aldus Christa van Heyningen.
“Bij ons mogen de chauffeurs binnen een bepaalde bandbreedte en ons driemerken beleid zelf kiezen wat voor een truck ze willen. Maar deze chauffeur had al die jaren een V8 gehad en wilde er weer een terug. Als je op één auto meer dan 1,7 miljoen probleemloze kilometers gereden hebt, is dat meer dan te billijken. Dus hebben we er samen naar gekeken. Uiteindelijk is het een R 520 met een hoog dak geworden. We zagen de ruimte van de S wel zitten maar vonden die vierde instaptrede in ons werk toch niet zo handig,” vertelt van Heyningen.
Blij met nieuwe truck
Inmiddels is de chauffeur in kwestie helemaal in de wolken met zijn nieuwe auto. “Hij heeft er net een paar ritjes Noorwegen mee gedaan. Hij geniet voluit van het comfort van de luchtgeveerde negen tons vooras, Scania Opticruise, de retarder met ACC en de automatische elektronische handrem. We hebben er ook de geïntegreerde standkoeling op gezet. Maar die heeft hij nog niet nodig gehad in november in Noorwegen.”
Van Heyningen Transport is in 1989 opgericht door Peet en Christa van Heyningen. Met negen trucks waarvan ongeveer de helft Scania’s transporteert het bedrijf alle machines van een aantal kassenbouwers door heel Europa van bouwplaats naar bouwplaats. “Of van de ene tuin naar de andere,” zoals Christa het aanduidt.
Niche
Het overrijden van machines ten behoeve van de kassenbouw is een kleine niche die heel veel kennis vergt. “Het is een zaak van vertrouwen, punctualiteit, goede communicatie en relaties,” aldus Christa. “Wij rijden voor onze opdrachtgevers alle machines die er nodig zijn om een kas te bouwen naar de tuin waar dat moet gebeuren. Dat is door heel Europa van Zuid-Spanje tot in Noorwegen. Onze kracht zit in de zelfwerkzaamheid. Na een klus haalt de kassenbouwer zijn mensen naar huis en laat het machinepark staan. Afhankelijk van de hoeveelheid materieel en de afstand naar de volgende klus, hebben wij dan aansluitend één of meerdere auto’s ter plaatse en brengen alles naar de volgende opdracht.”
Daarin zit een stuk specialisme. “Onze chauffeurs laden en lossen zelf. Daar hoeft niemand van de kassenbouwer bij te zijn. De mannen kennen elke machine en weten precies hoe ze die moeten starten en bedienen. Daarvoor hebben wij ook alle sleutels en afstandsbedieningen. Wij geven het ook even door als er iets aan een machine mankeert. Met onze service bespaart de kassenbouwer op werkdagen. Als alles past, rijden wij zo steeds van de ene naar de andere klus. Alleen als er even niets is, probeer ik een andere lading geschikt voor op een dieplader te krijgen. Want je wilt zo min mogelijk leegrijden.”
Opvolging
Christa en haar man Peter deden vrij recent de zaak over aan zoon Peter. “Peter moet nu de kar gaan trekken en Van Heyningen verder uitbouwen. En dit is de eerste auto die hij dan als eigenaar koopt. Hij is dan nu wel DGA maar verder merk ik zelf geen verschil met vroeger”, vertelt Christa. “Want ik zit nog steeds hele dagen op de zaak om de planning en de administratie te regelen. Maar ik heb onze nieuwe directeur al wel een schot voor de boeg gegeven: vanaf januari wil ik een dag in de week minder gaan doen.”