Multifunctionele Scania V8 knijperauto voor M. van de Haar
M. van de Haar Handel & Verhuur uit Amsterdam nam onlangs een nieuwe multifunctionele vijfassige knijperauto in gebruik. De Scania R530 10×4 met een CR20H cabine en een V8 is een bijzondere verschijning. Volgens het bedrijf was het zo’n beetje de laatste mogelijkheid om een achtcilinder aan het wagenpark toe te voegen.
“De regelgeving en de zero-emissie zones zorgen ervoor dat het steeds moeilijker wordt om met dit soort voertuigen in de stad te werken. Hoewel vaak wordt gedacht dat het brandstofverbruik van een V8 hoog zou zijn, is het ons al bijzonder meegevallen. In combinatie met de G33CM Opticruise versnellingsbak noteerden wij een verbruik van 1 op 4,” aldus de trotse chauffeur Bas van de Haar.
DIN plaat
De voertuigen van M. van de Haar rijden standaard op de hernieuwbare brandstof HVO100 rijdt. Zo wordt de uitstoot van CO2 met 90% verlaagd en draagt men optimaal bij aan een duurzame toekomst. De Scania R530 10×4 met de robuuste 530 pk V8 motor is rondom luchtgeveerd en wordt ingezet voor het vervoer van materiaal voor de wegenbouw, asfalt en gladheidsbestrijding van de snelwegen A9 en A22. Daarom kan de auto worden voorzien van een DIN plaat om de snelwegen sneeuwvrij en begaanbaar te houden.
‘Fantastisch staaltje techniek’
“Eigenlijk zouden wij in eerste instantie de auto met kipper opbouw laten uitvoeren. Maar om aan de vraag van onze opdrachtgevers te voldoen en de auto voor meerdere toepassingen in te kunnen zetten, hebben we gekozen voor een 30 tons kabelafzetsysteem. Deze is van HTS-NCH in combinatie met een HMF 1943 Z2 kraan met knijper.” De opbouw is door HSW in Weesp geleverd. “Renzo Mets heeft met zijn team een werkelijk fantastisch staaltje techniek weten op te bouwen,” vult Bas aan.
Lees ook: Veldhuizen voorziet Scania 8×4 chassis van gestuurde wide-spread
De Scania is naast lichtmetalen velgen voorzien van extra verlichting, luchthoorns op het dak, zwaailampen en flitsers en een verlengde zonneklep. De Scania spatlappen onder voorbumper maken het plaatje af. De truck is geleverd door Scania Amsterdam.
Bij knijperauto’s is het verbruik toch niet echt interessant?
Inderdaad. Wel humor dat dit opgeschreven wordt en ee niet even een wedervraag wordt gesteld..
1 op 4 🤣🤣 stuur over een jaar ff een foto van het gemiddelde gebruik…. Dan staat er wat anders in het scherm.