Precies honderd Truckstarlezers hebben deze week genoten van een bezoek aan DAF in Eindhoven.
DAF had voor de twee dagen een mooi programma samengesteld voor haar Truckstar-gasten met onder meer een tour door de motorenfabriek, productielijn en plaatwerkerij, waar vanuit een treintje de verschillende productieprocessen van zeer dichtbij gezien konden worden. Van enorme persen tot de bewerking van de cilinderkoppen voor de machtige MX-motoren tot de bouw van de chassis en het plaatsen van de cabines; we zaten overal met de neus bovenop.
DAF Museum
Een bezoek aan het prachtige DAF-museum was ook onderdeel van het programma, en zeer de moeite waard. De meesten hadden alleen daar al graag de hele dag doorgebracht, zo bleek.
Man achter de schermen
Maar echt bijzonder was de presentatie van DAF Product Planner Wil Helmes, een zeer belangrijke man achter de schermen bij DAF. Hij legde aan de hand van een presentatie uit waarom DAF in haar cabines kiest voor bepaalde materialen en slimme oplossingen. Menig concurrent kan nog wat leren van zaken als het matras dat vanonder geventileerd wordt als je er niet op ligt, het handige trapje naar het bovenbed, de skylights in de SuperSpacecab, etc.
Kritische vragen
Helmes kreeg echter ook kritische vragen van de aanwezige chauffeurs, zoals: ‘Waarom heeft de XF105 nog altijd dat spijltje in het raam?’ Het antwoord was simpel, voor de stevigheid. Haal je dat spijltje weg, dan hou je een dikker deur-frame en dikkere A-stijl over, met daarachter weer een grotere dode hoek, zo legde Helmes uit.
Daarop kwam een logische vervolgvraag: ‘Is het niet tijd dat DAF met een helemaal nieuwe cabine komt?’ Die komt er natuurlijk wel een keertje, vertelde Helmes. Maar voorlopig houdt DAF nog even vast aan de huidige XF105-cabine, een bewuste keuze voor DAF. Helmes legde uit aan de hand van cijfers over het marktaandeel in Europa, dat het niet slim zou zijn om het huidige product, dat zo succesvol is, voortijdig weg te doen. DAF is momenteel Europees marktleider in het segment zware trekkers.
Besluit
Als besluit van de dag was er een lekker hapje en een drankje in een prachtige demohal waar iedereen zich nog even vergapen kon aan een fantastische Peterbilt Model 587 en verschillende glimmende DAF’s. Met dank aan de mensen van DAF!
Hier in deze smidse, onderdeel van het museum, is het allemaal begonnen.
Twee rode neuzen. De bovenstaande klassieker werd door DAF ontwikkeld voor de markt in het Midden-Oosten. De onderstaande Peterbilt is een PACCAR-zusje van DAF’s XF105.