MKB-Claim is een procedure begonnen tegen zeven vrachtwagenfabrikanten die zich jarenlang schuldig zouden hebben gemaakt aan kartelvorming. De claimorganisatie eist compensatie voor transportondernemingen die door die verboden prijsafspraken duizenden euro’s te veel hebben betaald voor trucks.
De Europese Commissie legde de vrachtwagenfabrikanten eerder al boetes op van in totaal bijna 3 miljard euro. Met uitzondering van Scania, dat volgens Brussel wel meedeed maar tot dusver weigerde te schikken, hebben alle deelnemers aan het kartel zich bij die straf neergelegd.
Schikking
De aansprakelijkheid van de fabrikanten staat daarmee vast, stelde MKB-Claim donderdag. De organisatie wil onder toezicht van een rechter tot een schikking komen, het liefst met alle bij het kartel betrokken bedrijven. Behalve DAF en Scania zijn dat MAN, Volvo/Renault, Mercedes-Benz en Iveco. ,,Lukt dat niet, dan richten wij ons in de verdere procedure volledig op DAF’’, aldus jurist Simon Zuurbier tegenover het ANP. ,,Alle deelnemers aan het kartel zijn hoofdelijk aansprakelijk. DAF kan daarmee voor de totale schade van het kartel worden aangesproken. De zaak kan daarmee volledig in Nederland worden uitgeprocedeerd.’’
Collectieve claim
Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) liet eerder al weten dat het werkt aan een collectieve claim tegen de truckfabrikanten. Datzelfde geldt voor transportverzekeraar TVM en verscheidene belangenbehartigers uit andere landen. MKB-Claim zegt de eerste partij te zijn die daadwerkelijk een procedure is begonnen.
Lees ook: TVM steunt collectief truckkartelclaim tegen fabrikanten.
Europese miljoenenboete producenten autoverlichting na kartelvorming.