Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft de eerste zandtruck op pad gestuurd voor de verbreding van de A1 en A6 tussen Diemen en Almere.
“De Noordelijke Randstad is het kloppende hart van onze economie en verdient een goede wegverbinding voor automobilisten en het goederentransport”, aldus minister Schultz van Haegen over het megaproject.
Betere kwaliteit
Ze vervolgt: “Met de uitbreiding van de wegen houden we de regio economisch gezond. Tegelijkertijd benutten we de kans om de leefomgeving te verbeteren in een regio waar bijna een vijfde van de Nederlandse bevolking woont. Zo verleggen we de A1 bij Muiden waarmee de snelweg uit de achtertuin van de inwoners verdwijnt. Ik ben er trots op dat we met deze grote operatie de doorstroming verbeteren en ervoor zorgen dat mensen er prettig kunnen wonen en werken.”
Opsteker voor bouw en transport
Het project is tevens een enorme opsteker voor de bouw, en daarmee ook direct voor het wegtransport, dat veel werk krijgt aan de wegbuitbreiding. In de huidige moeilijke tijd is dat goed nieuws. De minister wees er op dat het om een omvangrijke bouwoperatie gaat. Voor de wegverbreding wordt er de komende periode alleen al negen miljoen kuub zand aangebracht.
Veel extra stroken
De A1 en A6 tussen knooppunt Diemen en de nieuwe aansluiting Almere Havendreef wordt de komende jaren verbreed met extra rijstroken. Zo krijgt het verkeer op de A1 én de A6 tot aan de Hollandse Brug de beschikking over 2×5 rijstroken. De A6 krijgt vanaf de Hollandse Brug tot Almere Havendreef 2×2 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2×3 rijstroken voor lokaal verkeer.
Op het gehele traject A1/A6 komt een wisselbaan van twee rijstroken. De uitbreiding van de A1/A6 voorziet verder in een verbindingsboog van de A9 naar de A1 in knooppunt Diemen met een nieuwe brug over het Amsterdam Rijnkanaal en het aquaduct bij de Vecht, het breedste aquaduct van Europa, zie afbeelding.
Daarnaast komt er een nieuwe spoorbrug ter hoogte van Muiderberg, wordt het knooppunt Muiderberg aangepast en wordt de Hollandse Brug uitgebreid tot 2×4 rijstroken. Tussen Almere Stad-West en Almere Haven komt een nieuwe aansluiting: Almere Havendreef.
Leefbaarheid verbetert
Een belangrijke doelstelling van het project is het verbeteren van de leefbaarheid. Een flinke investering zorgt voor een goede inpassing van de weginfrastructuur in het landschap en extra geluidsmaatregelen. De A1 wordt ter hoogte van Muiden 300 meter verlegd in zuidelijke richting. De ruimte die ontstaat door de verlegging van de A1 wordt ingericht met nieuwe natuur. Ook komen er nieuwe en verhoogde geluidsschermen, stiller asfalt en lokale onderdoorgangen.
Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere
Het project A1/A6 Diemen – Almere Havendreef maakt onderdeel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de snelwegen A9, A10, A1 en de A6. Extra rijstroken zorgen ervoor dat het verkeer beter doorrijdt en reistijden betrouwbaarder worden. Tegelijkertijd verbetert Rijkswaterstaat de leefbaarheid langs de snelwegen met onder meer nieuwe en hogere geluidsschermen. Met het gehele project op de verbinding Schiphol-Amsterdam, Almere is 4,7 miljard euro gemoeid.
Openingsfoto: ANP