Super EcoCombi
| 15:26 | Arjan Olsthoorn

Minister Harbers maakt kennis met Super EcoCombi

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft onlangs op uitnodiging van Transport en Logistiek Nederland kennis gemaakt met de Super EcoCombi (SEC). Op een afgesloten particulier terrein op de Maasvlakte kroop de minister achter het stuur van deze vrachtwagencombinatie.

De Super Ecocombi is een extra lange vrachtwagencombinatie bestaande uit een trekker met twee 13,60 meter trailers. De trailers zijn via een dolly verbonden. Eén SEC (maximale lengte 32-34m, maximum gewicht 72 ton) kan daarmee dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere 16,5 meter combinaties. Volgens TLN zitten er veel voordelen aan een SEC. De branchevereniging hoopt daarom dat er een pilot wordt opgestart zodat ook in Nederland getest kan worden met de vrachtwagen.

Goede toevoeging

Volgens TLN-bestuursvoorzitter Elisabeth Post kan de SEC een goede toevoeging zijn voor transport en logistiek in Nederland. “Met de Super EcoCombi kun je meer vracht vervoeren. Dat betekent dat je per saldo voor de zelfde hoeveelheid vracht minder emissies uitstoot, ben je zuiniger in het brandstofverbruik en kan je met minder personeel vracht verplaatsen. Dat laatste zou ons echt helpen, want er is in onze sector een groot personeelstekort. En tenslotte heb je met een SEC minder vervoersbewegingen, dus minder congestie, waardoor het bijvoorbeeld ook weer minder snel behoefte is aan extra infrastructuur.”

Voor Post is het wel belangrijk dat er wordt gekeken naar de praktische kanten: “Ik kan me namelijk wel voorstellen dat er zorgen zijn over de verkeersveiligheid. En alhoewel het niet de bedoeling is om in dorpen en steden te rijden, wil je ook op de snelweg niet voor onverwachte verrassingen komen te staan. We moeten hier dus samen met de overheid goed naar kijken.”

Andere Europese landen

Tegelijkertijd wijst de bestuursvoorzitter ook naar andere Europese landen waar de SEC al wordt ingezet. “In Zweden en Spanje bijvoorbeeld rijdt de SEC al rond. En er zijn landen, zoals Denemarken, waar praktijktesten gaan starten. Wij zien daarom graag dat Nederland niet achterblijft en dat we ook hier met testen gaan beginnen.”

Het werkbezoek van de minister vond plaats op de APM terminal op de Maasvlakte in Rotterdam. Daarbij werd op een afgesloten terrein de twee afzonderlijke trailers aan elkaar gekoppeld voor de demonstratierit. Het bezoek werd in samenwerking met de terminal, het Havenbedrijf Rotterdam en Ewals Cargo Care georganiseerd.

1 Reactie
  1. interessant, vooral omdat ik pas geleden op de A4 in het drukke verkeer in mijn auto 100 km reed en ingehaald werd door een LZV die zeker 115/120 reed,,,,,, ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en zeker niet tegen LZV en SEC,,, maar dan wel graag op een fatsoenlijke manier over de weg gaan aub!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie