Cargohopper Amsterdam bereikte in de eerste 44 weken sinds de start in maart vorig jaar het magische getal van 1 miljoen afgeleverde kilo’s vracht.
Afgelopen maandag 19 januari stond de teller op 1.002.150 kilo. Die hoeveelheid vracht werd verdeeld over bijna 34.000 zendingen waarvoor ruim 30.000 stops gemaakt werden. Vier chauffeurs lieten daarbij 4.300 pallets en 77.200 colli door hun handen gaan. Dat meldt Cargohopper in een persbericht.
Voor de stad en de bewoners van Amsterdam is het prettig dat Cargohopper voor de aflevering van al deze goederen in totaal slechts 30.200 kilometers hoefde te maken. Omdat de Cargohoppers zelf zero-emissie zijn, bespaarden onze chauffeurs zo een 7.000 liter diesel en daarmee behalve de reductie aan fijnstof en NOx ook 18.400 kilo aan CO2. De eigenlijke uitstootreductie ligt veel hoger. De vier Cargohoppers rijden goederen gebundeld de stad in. Daardoor rijdt er meer vracht op minder trucks de milieuzone binnen en dat is goed voor zowel de lucht- als de leefkwaliteit van Amsterdam.
Bewezen en Duurzaam
“We zijn blij met dit resultaat,” aldus directeur Cargohopper Amsterdam Ron Klein Tiessink. Over een heel jaar berekend, komen we zo op een 40.000 zendingen. Het is daarmee een deugdelijk en bewezen concept en Cargohopper zal op die basis nog jaren kunnen doorgaan. Op basis van autonome groei zullen op termijn een tweede shift en langere routes mogelijk worden. Er is dan ook ruimte voor een vijfde en wellicht zelfs een zesde voertuig. Daarvoor moeten er dan wel nog wat knelpunten opgelost worden.”
Klein Tiessink doelt daarmee op de wens van de gemeente Amsterdam om veel meer goederen elektrisch de stad in te rijden en de invulling daarvan om dat mogelijk te maken. “Alleen met een duidelijk doortastend flankerend beleid kan de bevoorrading van Amsterdam echt richting zero-emissie gaan. De aangekondigde parkeerprivileges zijn wat dat betreft een stap in de goede richting maar wel een héél voorzichtig stapje. Ook de Agenda Duurzaamheid van de Gemeente is een goede stap, maar van alleen agenda’s en plannen gaat de gewenste groei er niet komen.”
Vraag- en aanbod
Waar het volgens Klein Tiessink uiteindelijk om gaat, is dat steden niet alleen actief de elektrische stadsdistributie bevorderen, maar tegelijkertijd nationaal en internationaal veel meer één beleid gaan voeren. “Alleen dan ontstaat er voldoende vraag naar de juiste zwaardere elektrische trucks en wordt het voor de industrie interessant die te ontwikkelen. Er rijden nu 7 Cargohoppers bij TransMission en zo’n 10 zwaardere elektrische trucks bij verschillende bedrijven in Nederland waarvan 1 bij onze partner Deudekom. Dat zouden er landelijk 100 keer zo veel mogen zijn. Met bijvoorbeeld een vraag naar 700 7.5 tons Cargohoppers en 1,000 zwaardere trucks van 12-18 ton wordt serieproductie mogelijk. “Dat is een absolute voorwaarde want alleen door serieproductie kan de prijs voor dit soort vrachtwagens zover dalen dat die zonder subsidie aangeschaft kan worden,” aldus Klein Tiessink.
“Zover zijn we nog lang niet. De grote truckfabrikanten hebben de productie van zwaardere elektrisch aangedreven voertuigen nog niet opgepakt, terwijl de subsidieregelingen al wel zijn verminderd. Dat maakt onze zelf ontwikkelde Cargohopper weliswaar tot een veel besproken uniek voertuig waar wij trots op zijn. Maar tegelijkertijd zit ik daar niet op te wachten. Voor mij is zero-emissie stadsdistributie pas geslaagd op het moment dat wij juist níet meer bijzonder zijn en de nieuwste generatie zwaardere elektrische voertuigen gewoon bij een dealer te koop is.”