Kuipers Logistics
| 14:47 | Robert Servaas

Met een Iveco S-Way 530 voor Kuipers Logistics naar Italië

Terwijl het in Nederland maar niet wil ophouden met regenen een ritje naar zonnig Italië maken, is niet verkeerd. En dan ook nog met de fraaie demo van Iveco onderweg voor Kuipers Logistics, het leven is mooi. Meestal dan.

Lees het volledige ritverslag in Truckstar 9 en bekijk de video onderaan deze pagina.

Met een ferme dreun gaat het loket dicht op Chiasso. Rechts lonkt Zwitserland, maar wij moeten van de norse dame in het hokje linksaf, omrijden, de auto parkeren en ons binnen melden bij balie 9. Kennelijk is er iets niet in orde, maar wat? Boven bij de balies is het een drukte van belang met komende en gaande chauffeurs. De man achter balie 9 begrijpt niet wat we komen doen. Ons T2-document is immers in orde. Dan roept iemand dat we een ID Card voor de auto moeten laten maken. Dat is bij balie 10. Geen idee waarom dat nodig is, maar misschien omdat we alleen een kopie van het kentekenbewijs van de Iveco bij ons hebben. Gewapend met het nieuwe kaartje doen we een volgende poging de grens te passeren bij een andere doorgang. We mogen weer niet door, omdat de tolbox niet goed staat ingesteld, horen we nu.

Weer wat geleerd

We maken opnieuw een rondje en ontdekken dat het apparaat achter de voorruit wel in te stellen is als je stil staat. Wij kijken daar nooit naar, omdat die bij een testrit altijd al juist staat. We hebben het er aan het begin van de rit wel even over gehad, maar tijdens het rijden reageerde het ding niet, waarna we de conclusie trokken dat de drie ingestelde assen juist moesten zijn. Niet dus, dat moeten er vijf zijn, ook al hebben we een drieassige trekker bij ons. Weer wat geleerd.

Bij poging drie worden we nog voor het poortje opgevangen door een douanebeambte die ons sommeert om opnieuw te parkeren. Hij loopt echter wel mee naar balie 9, waar duidelijk wordt dat we bij een machine de tol moeten voldoen, omdat onze kast niet goed stond. Als iemand ons dat even had uitgelegd… Nu zijn we anderhalf uur verder voordat we eindelijk Zwitserland in mogen. Ook gek dat we daar op de heenweg helemaal niemand over hebben gehoord.

Goud waard

Even terug naar het begin van de rit, die op maandagmorgen start bij Kuipers Logistics in Oldenzaal. Daar melden we ons met de glanzend blauwe Iveco S-Way 6×2-demo voor een ritje Italië. Het bedrijf is specialist in het vervoer naar dit zuidelijke land, dus heen- en terugvrachten zijn geen probleem. We krijgen een verse Krone-trailer mee met twee adressen: eentje net onder Milaan en de andere in de buurt van Brescia. Rond negenen, ja ja, herentijden, rijden we in Oldenzaal de dam af richting Zwitserland. Omdat de juiste milieusticker op de Iveco ontbreekt, kunnen we niet door Oostenrijk. Ach, dit is ook leuk. Minder leuk blijkt het rijden door Duitsland met al zijn Baustellen en bijbehorende files. Toch loopt het redelijk vlot en aan het begin van de avond zijn we bij de grensovergang Weil am Rhein, waar we dankzij ons T2-document vlot passeren.

Arjan heeft via kennis Bartjan al een mooi plekje voor de nacht doorgekregen in Zwitserland, een uurtje van de grens. De parking bij de Blaue Esel in Reiden is niet groot, maar we passen er nog bij. Het eten is zoals beloofd prima en volgens de kennis kunnen we de volgende morgen een uurtje verder bij de politieparking prima douchen. Ook die tip blijkt goud waard, al moeten we op de desbetreffende parking even zoeken naar de douchehokken…

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie