Twee derde van de chauffeurs zien de ontwikkeling naar zelfrijdende trucks niet als een bedreiging. Dat blijkt uit de laatste poll op Truckstar.nl.
Truckmerken zijn druk bezig met de ontwikkeling van trucks die zelfstandig kunnen rijden, al dan niet in de vorm van een colonne, het zogeheten platooning. Wat dat gaat betekenen voor de rol van de chauffeur is in dit stadium nog niet voor honderd procent duidelijk.
Geen bedreiging, maar wellicht minder leuk
De meeste deelnemers aan de poll op onze site zien de komst van zelfrijdende trucks echter niet als een bedreiging, al denkt een kwart wel dat het werk minder leuk wordt. Het zelf rijden is nou net één van de dingen die het werk leuk maakt.
Een derde van de deelnemers, 34 procent, denkt dat nieuwe techniek het werk zal veranderen, maar gelooft niet dat dit de chauffeur overbodig zal maken.
Nog eens zeven procent zegt nuchter: ‘Nee, de techniek zal zich altijd stapje voor stapje doorontwikkelen, dat is niet een bedreiging.’
Wat gebeurt er met het salaris?
Zestien procent van de geënquêteerden vreest dat de chauffeur op termijn overbodig wordt. Een evengroot deel ziet een mogelijk ander nadeel: wat gebeurt er met het salaris als een vrachtwagen in zelfrijd-modus onderweg is? Zij vrezen dat werkgevers daar aanleiding in zien om die uren minder te vergoeden.
DAF en TNO hielden een zelfrijd-demo in Helmond.
Lees ook:
Eerste zelfrijdende trucks op openbare weg
DAF en TNO in platooning-demonstratie