‘Mercedes-Benz heeft de meest innovatieve trucks voor de elektrische toekomst’ is het oordeel van de International Truck of the Year jury. Zij hebben de prestigieuze Truck Innovation Award 2021 vandaag toekende aan twee volledig elektrische trucks van Mercedes-Benz.
Met de accu aangedreven eActros en de Mercedes-Benz GenH2 met brandstofcelaandrijving heeft Mercedes-Benz Trucks een toekomstbestendige langetermijnstrategie voor e-mobiliteit.
Truck Innovation Award
De International Truck of the Year jury bestaat uit 25 redacteuren en journalisten die toonaangevende bedrijfswagenmagazines in Europa en Zuid-Afrika vertegenwoordigen. De Truck Innovation Award gaat dit jaar naar Mercedes-Benz Trucks vanwege de alomvattende benadering van e-mobiliteit. Daimler Trucks was de eerste fabrikant ter wereld die in 2016 een elektrische truck presenteerde voor stadsdistributie. In 2018 is deze eActros al door klanten in de praktijk getest. Komend jaar staat de serieproductie gepland van de eActros met een actieradius van ruim 200 kilometer.
Afgelopen september presenteerde Daimler Trucks de Mercedes-Benz GenH2; een vrachtwagen met brandstofcelaandrijving die voldoet aan de eisen van het langeafstandstransport. Praktijktests bij klanten staan gepland in 2023 waarna de serieproductie in de tweede helft van het decennium kan starten. Ook is in september de eActros LongHaul gepresenteerd met accu aandrijving die op planbare routes een actieradius behaalt van 500 kilometer. Daimler Trucks is van plan deze eActros in 2024 klaar te hebben voor serieproductie. Als onderdeel van de totaalaanpak maakt Daimler Trucks gebruik van de basisarchitectuur, ePowertrain, met als ambitie wereldwijd CO2-neutrale trucks aan te bieden. Ook dit werd bijzonder gewaardeerd door de jury.
‘Vereerd en trots’
De onderscheiding werd vandaag digitaal overhandigd aan Martin Daum. Hij is voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG. Martin Daum: “We zijn vereerd en trots dat de gerenommeerde ITOY jury onze eActros en GenH2 heeft bekroond met de prestigieuze Truck Innovation Award 2021. Dit is een mooie bevestiging dat we op de goede weg zijn met onze strategie. Deze focust duidelijk op CO2-neutrale technologieën met accu- en brandstofcelaandrijving. Door deze combinatie kunnen we onze klanten de beste opties bieden afhankelijk van de inzet. Met de eActros hebben we aangetoond dat lokaal emissievrije stadsdistributie vandaag al mogelijk is. Met de Mercedes-Benz GenH2 presenteren we een specifiek concept voor zware vrachtwagens met brandstofcel voor het veeleisende lange afstandstransport.”
eActros
De bevindingen van de klanttest met de eActros zijn direct overgegaan in de ontwikkeling van het prototype tot een vrachtwagen die in serie geproduceerd kan worden. De eActros moet in 2021 in serie geproduceerd worden. In sommige opzichten zoals actieradius, aandrijfvermogen en veiligheid, zal deze aanzienlijk beter zijn dan het huidige prototype.
GenH2
De Mercedes-Benz GenH2 beleefde zijn wereldpremière als conceptvoertuig. Desalniettemin sprak Daimler Trucks meteen de ambitie uit om in 2023 te beginnen met klanttests. Serieproductie van de GenH2 moet in de tweede helft van het decennium starten. De in serie geproduceerde versie van de GenH2 moet een totaalgewicht van 40 ton en een laadvermogen van 25 ton hebben.