
Mercedes presenteert nieuwe eActros
Mercedes-Benz Trucks heeft de productieversie onthuld van zijn eerste batterij-elektrische langeafstandstruck. De fabrikant presenteerde de Mercedes-Benz eActros 600 vandaag als wereldpremière ten zuiden van Hamburg.
Dankzij de accucapaciteit van meer dan 600 kWh – vandaar de typeaanduiding 600 – en een nieuwe, elektrische aandrijfas die in eigen huis is ontwikkeld, heeft de eTruck een actieradius van 500 km zonder tussentijds laden. Dit betekent dat de eActros 600 meer dan 1.000 km per dag kan afleggen wanneer de laadstop kan worden gecombineerd met een rustpauze.
Aerodynamisch design
De nieuwe designtaal van de chauffeurscabine van de eActros 600 wordt gekenmerkt door een efficiënte aerodynamica. Hiervoor zorgen de grote, volledig gesloten en afgeronde voorklep, een geoptimaliseerde bumper inclusief bodemplaat, een aerodynamisch verbeterde instap en verlengde zijspoilers in zeildesign. Luchtdeflectoren op de A-stijlen, een extra voorspoiler op het dak en een afgedicht motorcompartiment maken de aerodynamisch verbeterde cabine compleet. Daarnaast is de cabine uitgerust met aluminium schopplaten, een nieuw koplampconcept met matrix-led-koplampen en een led-lichtband. Mercedes-Benz Trucks brengt de cabine op de markt onder de naam ‘ProCabin’.
Vooral bij batterij-elektrische trucks in het langeafstandstransport is verbeterde aerodynamica van cruciaal belang, omdat luchtweerstand een van de belangrijkste factoren is die het energieverbruik beïnvloeden. Bovendien kan er meer energie worden teruggewonnen tijdens de recuperatie door de verminderde luchtweerstand, wat leidt tot een grotere actieradius.
80mm langer
Het 80 mm langere front maakt de bijzonder aerodynamische vorm van de nieuwe cabine mogelijk. Deze aerodynamische vorm is ontwikkeld met behulp van talrijke interne stromingssimulaties alsmede windtunnel- en wegmetingen. Hierdoor is de cw-waarde van de ProCabin met 9 procent6 verlaagd ten opzichte van de huidige standaardcabine van de Actros. Deze aerodynamische verbetering verlaagt het energieverbruik van het voertuig en levert zo een doorslaggevende bijdrage aan de actieradius van 500 km1 van de eActros 600.
Binnenkort volgt een eerste rij-indruk en lees je meer over de nieuwe eActros 600 in Truckstar 12.
Hij is er zeker niet knapper op geworden, vind het een lelijk ding !!
Ziet er niet uit net als de E auto’s van het merk, waarom niet gewoon het normale design van Actros aanhouden?
Wat een gedrocht,laat de ster weg en je denk dat er een Renault aan komt rijden
Een Mercedes met de bumper van een fmax wat een lelijk ding.
Ik vind het een lelijk hok, hij lijkt op de Ford….ziet er idd zuur en verdrietig uit.
Als je de ster op het front weg denkt zoe ik eerder een Volvo, sorry.
Apart maar niet slecht. De voorkant doet een beetje denken aan een trein 😀
De voorkant komt zo uit Bob de Bouwer, de eerste cabine met een zuur gezicht. 😒
🤢