Mercedes doet in 2017 niet mee met het Nederlandse platooning-experiment. Moederbedrijf Daimler Trucks wil dat er eerst Europese richtlijnen komen.
Tijdens de klimaattop in Rotterdam, afgelopen oktober, hebben Rijkswaterstaat, EVO, TLN en RAI Vereniging met de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) afspraken gemaakt over praktijkproeven met platooning op de Nederlandse snelwegen. Onder meer Albert Heijn, Jumbo, Peter Appel Transport, Simon Loos en Unilever willen volgend jaar treintjes van twee of drie trucks laten rijden met bloemen, levensmiddelen en bulkgoederen.
Positieve houding
Daimler Trucks staat positief tegenover het initiatief, maar wil dat er eerst op Europees niveau zekerheid komt over een uniforme regelgeving met betrekking tot aansprakelijkheid en dergelijke. Deelname aan een individueel platooning-project kost te veel tijd en geld op het vlak van coaching en begeleiding, vindt de fabrikant.
Afgelopen zomer was Mercedes wel van de partij toen platoons tijdens de European Truck Platooning Challenge vanuit verschillende landen naar de Tweede Maasvlakte reden. Toen is er al door verschillende deelnemers gezegd dat de techniek niet langer het probleem is, maar het wettelijke kader voor deze manier van rijden.
Economisch interessant
Platooning of treintje rijden met meerdere vrachtauto’s vlak achter elkaar is interessant omdat het brandstofverbruik van de volgende trucks enorm daalt. Dat is economisch aantrekkelijk en beter voor het milieu. Bovendien neemt een platoon een stuk minder ruimte in op de weg doordat de trucks heel dicht achter elkaar kunnen rijden.
Stuur uit handen
Over mogelijke problemen bij het in- en uitvoegen voor het overige verkeer is nog altijd een discussie gaande en heel wat chauffeurs voelen weinig voor platooning omdat ze bijna letterlijk het stuur uit handen geven aan iemand die ze niet kennen. Wel kunnen ze op een monitor in de cabine zien wat er voor de eerste truck gebeurt en kunnen ze op elk moment zelf ingrijpen.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht