Mercedes introduceert de Antos
Gisteren toonde Mercedes in Stuttgart voor het eerst de nieuwe Antos aan het publiek.
De nieuwe truck is inzetbaar voor ‘zware distributie’ vanaf 18 ton.
De telg in de Mercedes-familie wordt geleverd in twee cabinevarianten van 230 cm breed: de ‘Classicspace S’ met een lengte van 170 cm, en de middellange ‘Classicspace M’ met een lengte 200 cm. De laaste variant is naar wens te bestellen met een klapbed. Een echte slaapcabine is er vooralsnog niet; daarvoor zul je toch naar zijn grotere broer, de Actros moeten uitkijken.
De cabine is in beide varianten met twee motortunnelhoogtes te bestellen: daarbij kun je kiezen tussen 17 cm en 32 cm.
Bijzonder is dat de cabines van de Antos gebaseerd zijn op die van de Actros. Bij zijn voorganger, de Axor was de stuurhut nog afgeleid van het kleine broertje in de familie; de Atego.
Vermogen
Mercedes biedt voor de Antos in totaal 13 vermogensvarianten met vermogens tussen de 175 kW (238 pk) en 375 kW (510 pk). Die vermogens worden alle geleverd door zescilinder lijnmotoren in drie varianten: een 7,7 liter (OM 936), 10,7 liter (OM 470) en een 12,8 liter variant (OM 471). Achter de krachtbron wordt standaard de volautomatische Powershift versnellingsbak gemonteerd.
De nieuwe trucks worden als bakwagen en als trekker met in totaal 67 wielbasisvarianten geleverd, van de kortste lengte van 2650 mm tot maximaal 6700 mm.
Speciale uitvoeringen
De Antos is in een ontelbaar aantal configuraties leverbaar. Mercedes legde bij de introductie de nadruk op twee speciale uitvoeringen. De zogenaamde ‘Loader’ variant biedt een bijzonder laag eigengewicht. In de 1835 uitvoering (350 pk) legt deze lichtgewicht slechts zes ton op de weegschaal, en in de uitvoering 1843 (430 pk) is dat nog steeds een geringe 6400 kilogram.
Daarnaast is de Antos leverbaar in de uitvoering ‘Volumer’ wat zoveel betekent dat door een chassishoogte van slechts 80 cm, een inwendige laadhoogte van 3 meter ontstaat.
Hoewel de trucks officieel pas hun debuut maken op de IAA in september, is de verkoop hier in Nederland al gestart.
Wederom een enorm geslaagd ontwerp van Mercedes-Benz! Goed te zien dat er een duidelijke familieband is tussen de Antos en de Actros. Ben benieuwd of hij net zo geweldig rijdt als de Nieuwe Actros. Hiermee kom je als distributie chauffeur tenminste ook in stijl op je plaats van bestemming 🙂