Met de Vision Van geeft Mercedes zijn toekomstvisie op de bestelwagen. “De laatste stap in de distributieketen moet 50 procent efficiënter worden”.
De door Mercedes ontwikkelde Vision Van is een bestelwagenstudie voor stedelijke omgevingen. Het is een elektrisch aangedreven, geautomatiseerde en ‘connected’ bestelwagen die bedoeld is voor een compleet gedigitaliseerde distributieketen. Ook de laadruimte is volledig geautomatiseerd. Als extra is er voorzien in besteldrones. Deze kunnen op het dak van de auto landen, óók als hij rijdt. Het pakketje komt dan door een dakluik naar binnen.
Elektrische aandrijving
De Vision Van, een ontwerp van Bertrand Janssen, heeft een 75 kW sterke elektromotor en een bereik van maximaal 270 kilometer. Alle leveringen met de Vision Van zijn lokaal emissievrij en daardoor kan de Vision Van in binnensteden rijden waar voertuigen met verbrandingsmotoren verboden zijn. Ook is de Vision Van erg stil, zodat nachtelijke leveringen in woonwijken geen probleem opleveren.
Snel aanpakken
Het intelligente laadruimte-managementsysteem zorgt ervoor dat de bezorger de zendingen op de plaats van bestemming via een doorgeefluik meteen kan pakken. De drones, met een laadvermogen van twee kilo elk, zijn geschikt voor autonome afleveringen binnen een straal van 7,5 km.
Futuristisch design
Het futuristische design van de Vision Van laat zien welke kant het opgaat met bestelwagens. De bestuurder heeft goed zicht door een bijzonder brede voorruit die als een hightech vizier rond de hoeken doorloopt. Camera’s en monitoren vervangen de spiegels. De auto communiceert met zijn omgeving via led-displays op de voor- en achterzijde. Zo worden er waarschuwingen getoond als de drones de lucht in gaan, als de auto stopt, als er iemand achterlangs loopt of als de bestuurder uitstapt.
Geen stuurwiel
Het interieur is gericht op maximale functionaliteit in combinatie met een bijzonder futuristische vormgeving. Janssen heeft het stuur, de pedalen en de middenconsole achterwege gelaten. In plaats daarvan heeft de Vision Van drive-by-wire bediening met behulp van een joystick aan de linkerkant. Rechts is loopruimte naar de deur en het doorgeefluik vrijgehouden. De bestuurder kan daardoor onbelemmerd opstaan en gaan zitten. Bovendien is de bestuurdersstoel ver naar voren geplaatst, wat gunstig is voor de bruikbare vloer- en laadruimte van de bestelwagen.