Simon Loos breidt het wagenpark uit met vijf Mercedes-Benz eActros koelbakwagens. Het zijn de allereerste volledig elektrische trucks die in serie geproduceerd worden door Mercedes-Benz voor Nederland.
De aanschaf volgt op een periode van uitvoerige praktijktests met twee prototypes van de eActros. Daarmee heeft Simon Loos inmiddels 100.000 kilometer praktijkervaring opgedaan. “Wij geloven in het concept van elektrisch rijden. Dankzij de ervaringen uit de praktijktest zijn wij ervan overtuigd dat dit the way to go is”, laat Fleetmanager Wim Roks weten.
Twintig elektrische trucks
Met de aanschaf van maar liefst vijf eActros trucks, telt de volledig elektrische vloot van Simon Loos ruim twintig vrachtwagens. Dit maakt de West-Friese logistiek dienstverlener een koploper in Europa op het gebied van elektrisch transport met zware vrachtwagens. De 27-tons eActros bakwagens worden vanaf medio maart vanuit distributiecentra in Pijnacker en Zaandam ingezet voor een emissievrije belevering van Albert Heijn-filialen in de Randstad.
“De eActros is een 3-assig chassis met gestuurde naloopas en halflange cabine. Met de batterijcapaciteit van 315 kWh, is het mogelijk om onder alle omstandigheden een rijafstand van ruim 250 kilometer af te leggen. Tegelijkertijd verzorgt deze batterijcapaciteit ook de voeding van de Frigoblock koelmachine. De complete truck is daarmee emissievrij en muisstil. Dankzij praktijktests hebben chauffeurs de kennis en ervaring in handen om de eActros op de meest duurzame wijze in te zetten.”
Praktijkproef
Sinds 2020 doen Mercedes-Benz en Simon Loos uitvoerige tests met het prototype van de eActros. Deze tests waren vanaf dag één intensief: de eActros pre-serie ging zeven dagen per week tussen 07.00 uur en 23.00 uur de weg op. Daarbij werd met een scherp oog gelet op factoren als temperatuur, het traject, rijstijl, laadgewicht en het gebruik van de airco en kachel.
Lees ook: 110 Volvo VNR Electric-trucks voor Maersk Noord-Amerika
Tientallen chauffeurs van Simon Loos hebben een speciaal voor de eActros ontwikkelde training gevolgd. Deze training helpt chauffeurs om zich bewust te worden van belangrijke veiligheidsaspecten van het hoge voltage, zodat ze er veilig mee op pad kunnen. Uiteraard komen ook zaken als de bediening en de werking van de energieterugwinning aan bod in deze training.
‘Willen graag voorop lopen’
Simon Loos is al vanaf 2014 bezig om binnen eigen geledingen ervaring op te doen in elektrisch transport. “Het is zo evident, dat het gewoon moet”, vindt Fleetmanager Wim Roks over de transitie naar emissievrij transport. “Wij pakken de koe bij de hoorns en willen graag voorop lopen. We zijn dan ook ontzettend blij met deze aanschaf. Met deze transportoplossing brengt een grote truckfabrikant een mooi innovatief idee tot werkelijkheid. Daarmee laat het zien dat het roer is omgegooid, zodat onze branche in de toekomst verder en sneller kan opschalen met zero emissie voertuigen.”