Tijdens de IAA van dit jaar werd de Mercedes-Benz eActros 600 uitgeroepen tot International Truck of the Year 2025. In Hannover kregen we ook de kans om voor het eerst te rijden met zijn dieselbroer: de Actros L.
Bekijk de video onderaan deze pagina
Over het uiterlijk is al veel gezegd en geschreven, maar smaken verschillen. Wat vaststaat, is dat de ProCabin uitblinkt in bouwkwaliteit en klasse. Binnenin biedt de cabine een feest der herkenning met vertrouwde elementen en slimme verbeteringen. De ProCabin is verkrijgbaar in Stream-, Big- en GigaSpace-varianten en heeft verbeterde stoelverwarming, premium-stoelbekleding en comfortabele bedden. Andere opties zijn sfeerverlichting, extra usb-c-aansluitingen en zelfs een tweede koelkast.
Spraakbesturing
Het dashboard is strak en modern met twee displays. Toch zou een beetje meer sfeer, zoals bij sommige concurrenten, welkom zijn. Nieuw is de spraakbesturing: door “Hey Mercedes” te roepen, kun je de temperatuur aanpassen of een restaurant zoeken. Deze technologie, bekend uit personenauto’s, maakt nu ook zijn intrede in vrachtwagens.
Technisch heeft Daimler Truck verbeteringen doorgevoerd aan onder meer de versnellingsbak en achteras. Dit leidt tot snellere schakelmomenten en lagere toerentallen. Samen met betere aerodynamica is de Actros L tot drie procent zuiniger dan zijn voorganger.
De truck heeft een aerodynamisch pakket met verkleinde wielkasten, wieldoppen en spoilers. Dit verlaagt de luchtweerstand en zorgt voor besparingen op brandstof- en tolkosten. Op de IAA was de Actros L uitgevoerd in groene lak met fluorescerende accenten. Opvallend, maar een subtielere kleurstelling zal de truck beter tot zijn recht laten komen.
Matrix
Een blikvanger zijn de nieuwe led-koplampen. Optioneel zijn matrix-led-koplampen verkrijgbaar met slimme functies voor betere verlichting bij slecht weer of in stedelijke gebieden.
Hoewel de cabine grotendeels hetzelfde is gebleven, is de ophanging aangepast. De vlakke vloer blijft, waardoor de instap via vier treden nog steeds hoog is. Wel is deze beter doordacht, met ruimte voor schoenen of handschoenen.
Tijdens het rijden voelt de truck vertrouwd aan. Ondanks de verbeteringen in efficiëntie, is het rijgedrag soepel en stil. De 450 pk sterke motor brengt het ruim dertig ton zware voertuig moeiteloos in beweging. De gestroomlijnde cabine en het camerasysteem dragen bij aan het rijcomfort.
De Actros L biedt geen extra ruimte, maar met de GigaSpace-cabine en SoloStar-uitvoering voelt het interieur toch ruim aan. De productie start eind dit jaar, dus we zien deze eyecatcher binnenkort hopelijk in fraaie bedrijfskleuren op de weg.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."