Mercedes-Benz lanceerde gisteren in Wörth de nieuwe SLT, ofwel Schwerlasttransporter.
Wie denkt dat de Actros het absolute topmodel is van Mercedes-Benz, zal zich even achter de oren moeten krabben. Er is namelijk nog de SLT.
Woest en slim
Dit is een woeste zwaartransport-krachtpatser, gebouwd op basis van de nieuwe Actros of Arocs, die een standaard-Actros of Arocs op talloze fronten overtreft. Tegelijkertijd voldoet de nieuwe SLT aan de Euro 6-norm en is het een slimme truck die enorme gewichten voort kan slepen of duwen, én in bedwang kan houden op hellingen. Het gaat daarbij om gewichten tot 250 ton, en in sommige uitvoeringen zelfs tot 400 ton.
Dat kon de vorige generatie ook, maar de nieuwe SLT heeft enkele grote voordelen, zoals de nieuwe mooie cabines, de nieuwe OM 473 zes-cilinder vijftien liter motor met 625 pk en 3.000 Nm koppel, (die minder complex en zwaar is dan de voormalige V8), en een betere cooling tower achter de cabine. Bovendien kan de nieuwe SLT gewichten tot 250 ton trekken met luchtgeveerde trekassen.
Woest, slim, sterk en ook nog eens aantrekkelijk om te zien!
Turbo Retarder-koppeling
Achter de Powershift 3 automatisch schakelende bak – met zestien gangen – zit een slimme koppeling. Die bestaat uit een droge koppeling, met gewone koppelingsplaten, en een natte koppeling: de Turbo Retarder-koppeling. Die heeft twee functies. Als eerste is het deze koppeling die de truck – slijtvast – vanuit stilstand in beweging brengt met olie, en ten tweede werkt het systeem als een retarder die maar liefst 720 kW aan remkracht genereert.
CTT in Molsheim
De nieuwe SLT’s worden gebouwd als Actros of Arocs op basis van een 33 tons chassis. Als die van de lijn rollen in de grote Mercedes truckfabriek in Wörth, gaan ze direct door naar Molsheim, 100 kilometer verderop in Frankrijk.
Daar heeft Mercedes een speciale, uitgebreide werkplaats: Custom Tailored Trucks (CTT). Hier maakt Mercedes haar specials: trucks met aparte en bijzondere modificaties zoals extra assen, chassis verlengingen of inkortingen, het plaatsen van crew-cabs, etc.
De SLT is één van de projecten van CTT en wordt voorzien van: een vierde as (gestuurde voorloopas), de cooling tower, een hydraulisch systeem, een nieuw stukje front, een zwaar versterkt achterkalf met vangmuilkoppeling en talloze andere technische aanpassingen.
In Molsheim kregen we een uitgebreide rondleiding langs alle workshops. Atelier 11 is waar de SLT’s opgebouwd worden. Deze SLT is bijna gereed, met de cooling tower en de voorloopas reeds geplaatst.
Binnenkort lees je alle ins en outs in Truckstar. Hieronder vind je een Mercedes-video van de SLT, en enkele foto’s van de presentatie die we in Wörth maakten.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Zo begon de presentatie, met het binnenrijden van deze SLT, met dieplader en kist.
De nek van de dieplader wordt ontkoppeld…
…Waarna deze op de Actros gebaseerde SLT een plekje vindt tegenover het publiek en Stefan Buchner, Head of Mercedes-Benz Trucks, een korte toespraak houdt.
In de kist blijkt vervolgens nog een SLT te zitten: gebaseerd op de Arocs.
De Arocs SLT heeft een iets verder naar voren geplaatste vooras – 10 cm – en heeft tevens iets meer ground clearance.
Het kloppende hart van de SLT is de nieuwe OM 473-motor die Daimler samen met haar Amerikaanse dochterbedrijf Detroit Diesel ontwikkelde.