Geen onverdeeld enthousiasme onder bezoekers van Truckstar.nl over de overname van Scania door Volkswagen.
Op 13 mei berichtten we dat Volkswagen Scania geheel had overgenomen. Daarmee kwam een spannende periode ten einde want het was alles behalve zeker dat het Volkswagen ging lukken om Scania in z’n geheel in haar bezit te krijgen.
Maar nu dat gelukt is, is de vraag wat er met Scania gaat gebeuren. In Truckstar 07/2014 kun je op pagina’s 24 en 25 een uitgebreide analyse lezen over de overname, de voorgeschiedenis en de toekomst. Die toekomst lijkt vooralsnog positief voor het Zweedse truckmerk. Interessant is echter ook wat jullie als chauffeurs vinden van de overname. De uitslag van onze online poll geeft daar antwoord op.
In die poll stelden we volgende vraag: VW heeft Scania helemaal ingelijfd, wil Scania als merk behouden, maar verdere samenwerking forceren met MAN en VW-bedrijfswagens. Goeie ontwikkeling, of juist niet?
‘Duitsers snappen niks van vrachtwagens’
Er werd 1020 keer gestemd en 22 procent van de deelnemers koos voor het antwoord: ‘Nee, de Duitsers snappen überhaupt niks van vrachtwagens en moeten met hun vingers van Scania afblijven.’
Vijftien procent is evenmin enthousiast en koos voor: ‘Nee, want Scania heeft de Duitse inmenging zelf namelijk nooit gewild en daar zullen ze goede redenen voor hebben.’
Nog eens zestien procent heeft er ook weinig vertrouwen in en zegt: ‘Nee, als MAN-ontwerpen en MAN-techniek naar Scania geëxporteerd wordt, gaat het bergafwaarts met Scania. Het merk is juist beter af met haar haar eigen innovaties, ontwikkeling en reputatie.’
In totaal ziet daarmee 53 procent van de deelnemers aan deze poll de samenwerking tussen de Duitsers en de Zweden, en de overname van Scania door VW niet zitten.
Vertrouwen
Veertien procent zegt echter: ‘Het zal weinig uitmaken want Scania blijft Scania; de Duitsers zouden wel gek zijn als ze zo’n mooi prestigemerk laten barsten. Zo onverstandig zijn ze niet.’
Nog eens zeventien procent heeft er ook vertrouwen in en kiest voor: ‘Ja, Scania zal als apart merk sterker in de markt blijven staan, zoals Volvo dat doet met Renault in Europa en met Mack in Amerika en Daimler met MB en Freightliner en Western Star.’
Bovendien zegt zestien procent: ‘Ja, met een groot en sterk Duits moederbedrijf achter zich is een gezonde toekomst voor Scania gegarandeerd, inclusief de afgegeven harde garantie dat banen, productie en ontwikkeling in Zweden blijven.’