Melis Logistics nam onlangs een Scania P320 plug-in hybride in ontvangst. De 4×2 bakwagen uit de P-serie kan dankzij de combinatie van een elektromotor met een 320 pk 9-liter dieselmotor 100% emissievrij rijden wanneer dat nodig is.
Het was voor Melis Logistics vanzelfsprekend om de stap naar verduurzaming met Scania te zetten. Wagenparkbeheerder Vincent Koers vertelt dat de familie Melis en het Zweedse merk van oudsher onafscheidelijk zijn. “Wanneer was de eerste Scania leverbaar?” zegt hij lachend. “Het is bedrijfstechnisch een goed merk vanwege de restwaarde, uitstraling én betrouwbaarheid. Bovendien rijden de chauffeurs er graag mee.”
‘Zero-emissie ook voor hybride’
De Scania P-serie met hybride aandrijving wordt ingezet voor distributieactiviteiten in de binnensteden. Koers hoopt dat na de invoering van zero-emissie zones ook plug-in hybride trucks worden toegelaten in stadscentra. “Wat mij betreft zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Het wordt een hele uitdaging om de laadinfrastructuur op tijd op orde te krijgen en met de hybride technologie in combinatie met HVO diesel kunnen we toch zo schoon mogelijk rijden.”
Lees ook: Scania Maasdijk: ‘We bouwen de modernste werkplaats van Nederland’
Het voertuig is voorzien van een batterijpakket met een vermogen van 90KWh en heeft een actieradius tot 60 kilometer. “In de praktijk kan de afstand die je volledig elektrisch kan rijden veel groter zijn,” doelt Koers op het regeneratief laden tijdens het optrekken en remmen. “Alles valt of staat met de rijstijl.” Om het allerbeste uit het de hybride truck te halen, krijgen twee chauffeurs een uitgebreide driver training. Het opladen aan de stekker gebeurt ’s nachts op locatie waar het voertuig gestationeerd is en Melis Logistics beschikt over een gedeeld laadpunt.
Positief verrast
De Scania PHEV is voorzien van luchtvering aan de voorzijde, zodat de chauffeur het voertuig indien nodig omhoog kan zetten om het accupakket te beschermen. Voor extra zicht en veiligheid, werd een 360 graden camerasysteem geïnstalleerd. “Normaal doen we dat achteraf, maar bij Scania kan deze af-fabriek besteld worden. We waren positief verrast dat we de truck compleet naar eigen wens konden configureren,” vertelt Koers, die niet ontevreden is over de business case. “We moeten water bij de wijn doen, want dat het verduurzamen van het wagenpark geld kost is een feit.”
Alle vertakkingen van transport
Wat in 1918 begon als personenvervoerder groeide uit tot een volwaardig logistieke dienstverlener die alle vertakkingen van transport in huis heeft. Met ruim 250 medewerkers en een wagenpark van 140 trucks verzorgt het familiebedrijf onder leiding van inmiddels de vijfde generatie contract- en stukgoedtransport voor bedrijven als Rittal, Skantrae, A.S Watson, Lidl, ATAG, Decathlon en Leen Bakker in zowel Nederland als daarbuiten. In de eigen warehouse in Duiven kunnen klanten ook goederen laten opslaan.