De Engelsen gaan meer spitsstroken aanleggen.
Op de ringweg van Londen, de M25, wordt over vijftien mijl (24 km) de vluchtstrook omgebouwd tot spitsstrook. Het gaat om een traject in Essex, ten noordoosten van Londen, tussen de afslagen 23 en 27. Ook in Kent, aan de zuidoostkant van Londen, krijgt de M25 spitsstroken.
Het plan is een vervolg op eerder aangelegde spitsstroken op de M6 en M42, want die zijn een succes. De Highways Agency, die de snelwegen beheert, zegt dat het aantal ongelukken op het 17 kilometer lange traject van de M42, meer dan gehalveerd is. Bovendien zijn reistijden korter geworden.
Verbeterd ontwerp
De M25 is bijna nooit geheel filevrij, zo weet iedere Engeland-chauffeur, maar gelukkig timmeren de Engelsen toch een beetje aan de weg. “We hebben onze succesvolle verkeersmanagement-ervaring toegepast om een verbeterd ontwerp te maken voor de M25. De vluchtstrook wordt een permanente rijbaan met minder portalen over de weg”, aldus Project Manager John Martin van de Highways Agency.
Branche-organisatie Freight Transport Association (FTA) was in eerste niet bijster positief over het idee, vooral omdat trucks nergens meer kunnen uitwijken in geval van nood. “De realiteit is echter dat spitsstroken hartstikke goed werken”, aldus Ian Gallagher van de FTA tegen Commercial Motor.
Probleem op de M25 blijft echter wel de Dartford Crossing. Daar heeft het verkeer niet meer dan twee keer vier rijstroken, plus een tolplein aan de zuidkant van de Thames.