*

| 20:57 | Bert Mateboer

Meer ruimte voor LZV’s in Duitsland

Het Duitse LZV-wegennetwerk wordt verder uitgebreid. Onder andere de A3 en de A61 worden volledig toegankelijk. Probleem blijft dat het maximum gewicht beperkt blijft tot 44 ton en dat grensoverschrijdend verkeer formeel niet is toegestaan.

Reeds sinds 1 januari 2017 is het mogelijk met LZV’s over de Duitse wegen te rijden. Er is toen een zogeheten Positivnetz gerealiseerd waar LZV’s mogen rijden. Het netwerk beslaat vrijwel het hele Duitse snelwegennet alsmede veel belangrijke wegen op het onderliggende wegennet. Maar helaas zit er een belangrijk knelpunt in: de voor Nederlandse vervoerders belangrijke A3 en A61. In de deelstaat Rheinland-Palfz zijn deze autosnelwegen voor LZV’s gedeeltelijk afgesloten, waardoor belangrijke verbindingen naar het oosten en zuiden van Duitsland voor Nederlandse LZV’s niet of moeilijk toegankelijk zijn.

Tot aan Oostenrijkse grens

Dankzij een lobby van TLN is daar verandering ingekomen. In een nieuw wetsvoorstel wordt de A3 nu over het volledige traject, van de Nederlandse grens tot aan de Oostenrijkse grens, vrijgegeven. De A61 is straks tot aan de Hockenheimring voor LZV’s toegankelijk. Met een nieuwe wijziging die op 1 maart ingaat, zijn ook veel nieuwe door Nederlandse vervoerders aangevraagde bestemmingen op het onderliggende wegennet officieel voor LZV’s toegankelijk.

Het maximum gewicht voor LZV’s in Duitsland blijft 40 respectievelijk 44 ton voor intermodaal vervoer. Een verhoging van het gewicht is voorlopig niet aan de orde. Een ander probleempunt is het grensoverschrijdende vervoer. Ondanks dat het volop gebeurt, is het formeel nog niet toegestaan. Ook bij de komende wijziging wordt dit nog niet meegenomen. TLN heeft er bij het ministerie van IenW op aangedrongen om dit nu snel te regelen. De verwachting is dat het ministerie in de eerste helft van dit jaar met Duitsland tot een akkoord komt.

Het wetsvoorstel wordt binnenkort aan de belangenorganisaties en politieke partijen voorgelegd. De verwachting is dat het eind februari in ongewijzigde vorm wordt aangenomen. Na publicatie treedt het dan in werking.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie