Volvo toonde gisteren de nieuwe Volvo FH en FH16 voor het eerst officiëel aan de wereld. We laten je graag nog wat meer zien van de nieuwe Zweed.
Het live en online te bekijken media-spektakel dat gepaard ging met de introductie was ongekend en tot op heden nog niet eerder vertoond. Overal ter wereld was de gala-premiere, die in vijf grote Europese steden werd gehouden te bekijken via laptops, smartphones en tablets. Inmiddels bestookt het merk uit Göteborg het internet met diverse foto’s, video’s en informatie over de jongste telg in de familie.
Hieronder zetten we de belangrijkste noviteiten nog even op een rijtje, met de daarbij horende video’s.
Nieuwe cabine
Na bijna 20 jaar komt Volvo met een compleet nieuwe cabine. Opvallendste veranderingen hierbij zijn de rechtopstaande voorruit, die ervoor zorgt dat de inwendige ruimte flink toeneemt. Dat vertaalt zich onder andere in 300 liter extra bergruimte en cabine met een zeer hoog niveau van comfort. “We hebben alles in de cabine verbeterd. De gemiddelde chauffeur brengt tegenwoordig vijf nachten per week in zijn cabine door. Het moet dus een optimale werkplek zijn en een aangename plaats voor ontspanning en vrije tijd voor elke chauffeur, ongeacht zijn of haar bouw”, zegt Ulf Andreasson, productmanager cabineontwikkeling bij Volvo.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Onafhankelijke voorwielophanging
We schreven al eerder over de nieuwe vooras die Volvo introduceert voor de nieuwe trucks. Samen met enkele andere aanpassingen aan vering, chassis en cabineophanging zorgt deze revolutionaire uitvinding voor maximaal geoptimaliseerd weggedrag. Stefan Axelsson, projectleider weggedrag: “De nieuwe truck voelt stabiel aan en gedraagt zich voorspelbaar op de weg. We zijn er ook in geslaagd om een uitstekend stuurgevoel te ontwikkelen met een stuur dat nauwkeurig en gevoelig reageert op de bewegingen van de truck. De nieuwe, verstelbare stuurkolom betekent bovendien dat elke chauffeur kan profiteren van een prettige en comfortabele zithouding”.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
I-Torque aandrijflijn
Een andere vorm van technisch vernuft die we nog niet eerder zagen bij trucks is de aandrijflijn met het zogenaamde ‘I-Torque’ systeem. Dat betekent zoveel dat tussen motor en versnellingsbak een dubbele koppeling is geplaatst, een systeem dat we al wel kennen uit de personenautowereld waar het als DSG door het leven gaat. In het kort komt het erop neer dat de automatisch schakelende bak; die de naam I-Shift 2 meegkrijgt, een nieuwe versnelling kan inschakelen zonder onderbreking van het koppel. Dat kan door toepassing van twee koppelingsplaten en twee ingaande versnellingsbakassen. Het lijkt zo alsof je met twee versnellingsbakken rijdt. Wanneer je wegrijdt in een bepaalde verstelling, staat de volgende al klaar. Volvo claimt dat dit systeem zorgt voor een brandstofbesparing van maximaal 4 procent. I-Torque zal leverbaar zijn vanaf het najaar van 2012.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘Veiligste Volvo’
Volvo heeft een naam hoog te houden waar het gaat om veiligheid, en het lijkt erop dat het merk met de nieuwe modellen weer een flinke voorsprong inneemt ten opzichte van de concurrentie. Nieuwe technieken zoals het gebruik van tweefasenstaal zorgen voor een nog sterkere cabinestructuur die in het geval van een ongeval zorgt voor een uitgekiende absorbering. Mocht de truck bij een ongeval kantelen dan kan de chauffeur snel de cabine verlaten: het dakluik is extra groot en zo gemonteerd dat inzittenden in dat geval binnen no-time naar buiten kunnen. Tijdens het rijden wordt de chauffeur ondersteund door veiligheidssystemen zoals Lane Keeping Support (LKS), Lane Changing Support (LCS), Adaptive Cruise Control (ACC) en Driver Alert Support (DAS).
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Draadloos onderhoud
Telematic Gateway, een nieuw innovatief systeem waarbij de chauffeur via GPS direct in contact kan komen met Volvo assistance, moet zorgen voor zo min mogelijk stilstand door pech en onderhoud. In het geval van pech kan de chauffeur met een druk op de knop in contact komen met Volvo Assistance, waardoor hulp onderweg sneller ter plaatse kan zijn. Daarnaast ‘communiceert’ de truck met de Volvo werkplaats over tal van technische zaken. Zo kan truckdealer zien of bijvoorbeeld slijtagedelen bijna aan vervanging toe zijn en daarvoor tijdig een afspraak inplannen.Volvo meldt dat het zelfs mogelijk is om op afstand (Features Online) softwaresystemen te updaten.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Verhoogd rendement
Maximaal 10 procent brandstofbesparing claimt Volvo te bereieken met de nieuwe truck. Daarbij heeft Volvo het over de 460 pk Euro 6 motor die 2800 Nm koppel levert. 4 procent daarvan komt van de eerder genoemde I-Torque systeem. Samen met I-See, het al eerder dit jaar geintroduceerde systeem waarbij de truck het landschapsrelief herkent, moet de besparing volgens Volvo op 10 procent kunnen komen. Dat is voor een gemiddelde internationaal opererende truck zo’n 4.100 liter volgens Volvo. Mooie beloftes, die we maar al te graag in de praktijk willen testen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Al met al zet Volvo een concept neer met een bijzonder scala aan noviteiten die we vooralsnog bij geen van de concurrerende merken zagen. Meer over onze eerste ontmoeting met de truck lees je in Truckstar nummer 10. We hebben er nog niet mee gereden, maar we zijn zeer benieuwd hoe het allemaal in de praktijk werkt en rijdt en we kijken uit naar de eerste praktijktest met dit nieuwe Zweedse vlaggeschip!
Klik hier voor de speciale Volvo FH website.