Om de CO2-uitstoot van het transport terug te dringen heeft De Graaf Logistics uit Oosterhout twee LZV’s in gebruik genomen.
Het gaat om twee Euro 6 Scania G440 motorwagens die beide een dolly met oplegger trekken. Hiermee wordt anderhalf keer zoveel vervoerd als met een standaard truck en gemiddeld genomen betekent dit een brandstof-besparing – en daarme CO2-besparing – van zeventien procent.
De Graaf Logistics heeft zich net als diverse andere transportbedrijven gecommitteerd aan een fikse verlaging van de CO2-uitstoot. Daarvoor kreeg het bedrijf de zogeheten Lean and Green-Award. Naast de LZV’s heeft het bedrijf ook een windmolen op het terrein staan voor groene stroom en doet het tevens overslag op en van de goederentrein.
HLS Almelo
Scania leverde onlangs overigens ook twee andere zware trucks af: R560 zwaartransport-trekkers voor Heavy Load Service uit Almelo. De 6×4 trekkers hebben de ongebruikelijk korte wielbasis van 2,90 meter en toch nog ruimte voor dieseltanks met een capaciteit van 810 liter. Dat komt goed van pas bij transporten in landen als Engeland en Schotland, waar de diesel erg duur is.
In Truckstar 10/2009 reden we nog met twee zware MAN’s van HLS een prachtige rit mee naar Schotland.
De twee R560’s met korte wielbasis.